Pop uit Paradiso aan huis

Muziekliefhebbers kunnen de concerten van Fabchannel nu ook op hun eigen site of blog plaatsen. De muziekwebsite wil zo nieuwe muziek aan een breed publiek laten zien.

Artiesten op Fabchannel. Foto afkomstig van Fabchannel Artiesten tijdens concerten in Paradiso en de Melkweg op Fabchannel. Foto's afkomstig van Fabchannel Fabchannel

Elske Schouten

Muziekwebsite Fabchannel heeft een manier gevonden om zijn bereik te vergroten. Niet door meer publiek naar de eigen website te halen. Maar door de website naar het publiek te brengen.

Fabchannel heeft een van de grootste online concertarchieven ter wereld. Vorig jaar won de site een Webby Award, de Oscar voor websites. Het bedrijf neemt zoveel mogelijk van de kleinschalige concerten in de Amsterdamse poppodia Paradiso en De Melkweg op en zet deze op internet. Dagelijks bekijken zo’n 8.000 muziekliefhebbers wereldwijd zo’n concert. En sinds kort hoeven zij daarvoor niet meer naar www.fabchannel.com.

Het bedrijf heeft een dienst gelanceerd, waardoor iedereen de concerten van Fabchannel op zijn eigen site kan plaatsen. Of het nu op een eigen blog is, op een netwerksite zoals hyves of myspace, of op een professionele site. Directeur Justin Kniest van Fabchannel legt uit dat zijn initiatief nodig is om de nieuwe muziek die in deze popzalen wordt gespeeld, aan zoveel mogelijk mensen te laten zien. „Het lukte ons niet meer om tussen het mediageweld van de grote entertainmentbedrijven alle muziekfans naar onze site toe te trekken. Daarom gaan we nu naar de plekken waar de fans al zitten.” Dus stel dat je een concert bezocht en je vertelt op je weblog hoe enthousiast je erover bent. Dan kun je het concert er nu meteen naast zetten, zodat vrienden het met eigen ogen kunnen zien. En horen.

Fabchannel kan op deze manier meer mensen naar zijn concerten laten kijken. En dat is cruciaal voor de toekomst van het bedrijf. De afgelopen vijf jaar heeft Fabchannel het moeten hebben van subsidies. Die krijgt het bedrijf nog minstens twee jaar. Maar als het wil blijven doen wat het nu doet – muziek laten horen aan zoveel mogelijk fans – zal het vroeg of laat zelf geld moeten gaan verdienen.

Dat gaat het bedrijf onder andere doen door advertenties te verkopen. Spotjes van tien seconden, na het tweede nummer tijdens een concert. Deze commercials zijn alleen te zien als de Fabplayer op andermans site staat. Voorlopig is het de bedoeling dat fabchannel.com zelf reclamevrij blijft. De reclame-inkomsten worden gedeeld tussen Fabchannel en de platenmaatschappij van een artiest.

Directeur Kniest hoopt dat de reclamegelden er voor zullen zorgen dat Fabchannel meer concerten kan uitzenden. Het bedrijf neemt maar een deel van de concerten op die in Paradiso en De Melkweg worden gegeven, omdat de muziekwebsite het niet altijd eens kan worden met de platenmaatschappijen. Die willen vooral meewerken als het gaat om artiesten die nog bekend moeten worden, want dan fungeert Fabchannel als een mooie promotie voor de cd. Maar van de grote artiesten willen de maatschappijen de rechten niet zomaar afstaan. Fabchannel wil op zijn beurt alleen de kosten van een opname maken als deze dan ook minstens drie maanden op de site mag staan.

„Als platenmaatschappijen direct een graantje meepikken van de inkomsten uit de opnames, zijn ze welwillender om mee te doen”, zegt Kniest.

Een andere bron van inkomsten wordt de verkoop van opnames via online muziekwinkels zoals Itunes.

Fabchannel heeft ook geïnvesteerd in het verbeteren van de kwaliteit van de opnames. Die zijn nu ook fullscreen goed te bekijken. Verder is het mogelijk om alleen bepaalde liedjes te beluisteren.

De betere kwaliteit en het vergrote bereik moeten andere zaaleigenaren over de streep trekken om ook met Fabchannel in zee te gaan. Kniest vertelt dat er nog zo’n zes concertpodia zijn – in Londen, Barcelona en een aantal in de Verenigde Staten – waar het bedrijf graag wil opnemen.

Met het gratis beschikbaar stellen van de concerten denkt Fabchannel een goed begin te hebben gemaakt om uiteindelijk winstgevend te worden.

Op verschillende weblogs staan al enthousiaste reacties. Kniest vertelt dat het aantal bezoekers van Fabchannel sinds anderhalve week is verdriedubbeld.

Concerten zijn te zien op: www.fabchannel.com