Michael Dell is geen Steve Jobs

Na topman Kevin Rollins de deur te hebben gewezen probeert Michael Dell, de oprichter van het gelijknamige computerconcern, zich op te werpen als de reddende engel van zijn bedrijf. Beleggers die de aandelenkoers van Dell met 4 procent hebben laten stijgen na de bekendmaking van zijn terugkeer, hopen waarschijnlijk dat hij in staat zal zijn Steve Jobs te imiteren, die tien jaar geleden met succes zijn oude positie aan de top van Apple weer innam.

Dell geeft al een tijdje zwarte rooksignalen af. Vorig jaar vlogen sommige laptops spontaan in brand, verloren de aandelen bijna 20 procent van hun waarde en moest het concern, dat een waarde van 55 miljard dollar (42 miljard euro) vertegenwoordigt, de schande ondergaan dat de toezichthouder vraagtekens plaatste bij de jaarcijfers. Maar wellicht het meest verontrustend was de ondermijning van het fundamentele bedrijfsmodel van Dell.

Michael Dell richtte het bedrijf in 1984 op „met 1.000 dollar en een fonkelnieuw idee – het overslaan van de tussenhandel door computersystemen rechtstreeks aan de consument te verkopen”. Daar heeft Dell twee decennia zijn voordeel mee gedaan. Maar het kostenvoordeel is inmiddels danig geërodeerd – niet alleen door toedoen van Aziatische concurrenten als Acer en Lenovo, maar ook door het weer op de been gebrachte Hewlett-Packard. Het via internet verkopen van pc’s is allang geen nieuwigheid meer.

Toen Jobs en Steve Wozniak Apple in 1976 oprichtten, waren hun sterke punten ontwerp en gebruiksvriendelijkheid van hun eerste product, de revolutionaire Apple I. Toen Jobs terugkeerde bij Apple, was het zijn gevoel voor innovatie – en in niet geringe mate voor promotie – dat ervoor zorgde dat het bedrijf weer gezond werd. Hij stond niet alleen aan de basis van de revitalisering van de Mac, hij gaf ook aanzet tot de ontwikkeling van de succesvolle iPod.

Nu alle concurrenten van Dell het kunstje van goedkoop fabriceren en rechtstreeks verkopen hebben overgenomen, zal een eventuele wederopstanding van het bedrijf afhankelijk zijn van productvernieuwing en design. Het succes van Dell kwam uit een andere koker. Het zal voor Michael Dell een herculesklus worden om het succes van Steve Jobs te evenaren.

Rob Cox

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld

    • Rob Cox