Boeken

De nieuwe Boekenkrant is een warm broodje In de zelfstandige boekhandels ligt vanaf deze week elke maand een verse Boekenkrant, twintig pagina’s dik. De Boekenkrant wordt gemaakt door redacteuren van boekpromotie-bedrijf Uphill Battle. Uphill Battle probeert nieuwe vormen van publiciteit te vinden voor boeken, in een tijd van overvloedig aanbod. De redactie is zelfstandig, het bedrijf bemoeit zich niet met de inhoud van het blad, aldus directeur Jan Louwers. De Boekenkrant bevat boekbesprekingen, voorproefjes, tips van boekhandelaren, interviews met schrijvers. Hoofdredacteur Siebe Huizinga: „Wij willen boeken onder de aandacht brengen die een beetje in de schaduw staan van de bestsellers.” Louwers: „De Boekenkrant is er voor een breed publiek. Media zoals NRC en Vrij Nederland gaan met boeken de diepte in. Daarnaast heb je alle ranzige foldertjes die op je afkomen, waarmee men boeken als wasmiddel aan je wil verkopen. Daar tussenin ontbrak iets, vonden wij.” De krant kost daarom 95 cent, hoewel de boekhandelaar hem gratis kan aanbieden. Louwers: „We willen toch dat hij gepercipieerd wordt als een waardevolle krant, niet als een huis-aan-huisblad.” Op www.boekenkrant.com mag iedereen reageren en ventileren. „Wij willen deel uitmaken van het gesprek tussen boekhandelaar en lezer,” legt Huizinga uit. „Wat zijn hun meningen, hun interesses? We zijn er niet om tegen de mensen te zeggen: dit is goed voor jullie om te lezen.” Waarom ligt de krant alleen bij de zelfstandige boekhandel? „Dat was een praktische overweging,” zegt Louwers. „We wilden zo snel mogelijk een krant maken en verspreiden, geen discussies met boekenketens over afstemming met hun eigen krantjes. Zelfstandige boekhandels hadden zoiets nog niet. De kranten vliegen dan ook als warme broodjes over de toonbank. De oplage is nu honderdduizend, maar die gaan we binnen een paar maanden ten minste verdubbelen.”

Arnhem mag geen eigen Boekenbal

Het Boekenbal in Arnhem heeft zijn naam moeten veranderen. Vorig jaar stond het nog vrolijk aangekondigd op de officiële website van de Boekenweek: ‘Arnhems Boekenbal’. In café-brasserie Dudok treden vijf schrijvers met een Arnhemse achtergrond op, ‘onder wie Jan Siebelink.’ Maar twee weken geleden kreeg de organisatie een telefoontje van de adjunct-directeur van het CPNB, Paul Mosterd. Het CPNB heeft de namen van zijn campagnes geregistreerd als merknaam. „Om verwarring te voorkomen bij het publiek”, meldt Mosterd. Het Arnhems bal heet nu ‘Literatuur aan de Rijn: bal voor lezers en schrijvers.’ Arnold Jansen op de Haar is lid van de stichting die het Arnhemse boekenbal organiseert. Hij kan er wel om lachen. „Mosterd zei dat het wel Boekenbal mocht heten als het op een andere avond gehouden zou worden.” Het Arnhems bal is op maandag 12 maart, de dag vóór de officiële aftrap in Amsterdam. Mosterd: „Er zijn Deventer Boekenballen, er zijn Groninger Boekenballen. De Boekenweek is er juist voor de lokale initiatieven. Ons enige verzoek is: doe het echt in die week, niet ervoor of erna. Anders wordt het een boekenmaand, twee boekenmaanden... dan versplintert het.” Jansen op de Haar: „Het hele jaar bal. Briljant idee! Wij doen het op maandag, om de kosten te drukken. Kunnen er tenminste ook lezers komen.”

Een paar jaar geleden wilde de centrale bibliotheek van Rotterdam een Kinderboekenweek organiseren. Organisator Cora König: „Wij hebben dat toen gevraagd, omdat ik wist dat het gevoelig lag. We mochten het de Rotterdamse Kinderboekenweek noemen, maar dat was volgens mij heel toegeeflijk van ze.” De bibliotheek in Vlaardingen houdt haar Boekenbal op zaterdag 17 maart, ruim ná het officiële bal. Dat mag dus wel.

De nieuwe Boekenkrant is een warm broodje

In de zelfstandige boekhandels ligt vanaf deze week elke maand een verse Boekenkrant, twintig pagina’s dik. De Boekenkrant wordt gemaakt door redacteuren van boekpromotie-bedrijf Uphill Battle. Uphill Battle probeert nieuwe vormen van publiciteit te vinden voor boeken, in een tijd van overvloedig aanbod. De redactie is zelfstandig, het bedrijf bemoeit zich niet met de inhoud van het blad, aldus directeur Jan Louwers. De Boekenkrant bevat boekbesprekingen, voorproefjes, tips van boekhandelaren, interviews met schrijvers. Hoofdredacteur Siebe Huizinga: „Wij willen boeken onder de aandacht brengen die een beetje in de schaduw staan van de bestsellers.” Louwers: „De Boekenkrant is er voor een breed publiek. Media zoals NRC en Vrij Nederland gaan met boeken de diepte in. Daarnaast heb je alle ranzige foldertjes die op je afkomen, waarmee men boeken als wasmiddel aan je wil verkopen. Daar tussenin ontbrak iets, vonden wij.” De krant kost daarom 95 cent, hoewel de boekhandelaar hem gratis kan aanbieden. Louwers: „We willen toch dat hij gepercipieerd wordt als een waardevolle krant, niet als een huis-aan-huisblad.”

Op www.boekenkrant.com mag iedereen reageren en ventileren. „Wij willen deel uitmaken van het gesprek tussen boekhandelaar en lezer,” legt Huizinga uit. „Wat zijn hun meningen, hun interesses? We zijn er niet om tegen de mensen te zeggen: dit is goed voor jullie om te lezen.” Waarom ligt de krant alleen bij de zelfstandige boekhandel? „Dat was een praktische overweging,” zegt Louwers. „We wilden zo snel mogelijk een krant maken en verspreiden, geen discussies met boekenketens over afstemming met hun eigen krantjes. Zelfstandige boekhandels hadden zoiets nog niet. De kranten vliegen dan ook als warme broodjes over de toonbank. De oplage is nu honderdduizend, maar die gaan we binnen een paar maanden ten minste verdubbelen.”