Boekberichten

Boekenkrant voor breed publiek is geen huis-aan-huisblad

In de zelfstandige boekhandels ligt vanaf deze week elke maand de Boekenkrant, twintig pagina’s dik. De Boekenkrant wordt gemaakt door redacteuren van boekpromotie-bedrijf Uphill Battle. De redactie is zelfstandig, het bedrijf bemoeit zich niet met de inhoud van het blad, aldus directeur Jan Louwers. De Boekenkrant bevat boekbesprekingen, voorproefjes, tips van boekhandelaren, interviews met schrijvers. Hoofdredacteur Siebe Huizinga: „Wij willen boeken onder de aandacht brengen die een beetje in de schaduw staan van de bestsellers.” Louwers: „De Boekenkrant is er voor een breed publiek. Media zoals NRC en Vrij Nederland gaan met boeken de diepte in. Daarnaast heb je alle ranzige foldertjes die op je afkomen. Daar tussenin ontbrak iets, vonden wij.” De krant kost daarom 95 cent, hoewel de boekhandelaar hem gratis kan aanbieden. Louwers: „We willen dat hij gepercipieerd wordt als een waardevolle krant, niet als huis-aan-huisblad.” Op www.boekenkrant.com mag iedereen reageren en ventileren. „Wij willen deel uitmaken van het gesprek tussen boekhandelaar en lezer”, legt Huizinga uit. „Wat zijn hun meningen, hun interesses? We zijn er niet om tegen de mensen te zeggen: dit is goed voor jullie om te lezen.” Waarom ligt de krant alleen bij de zelfstandige boekhandel? „Dat was een praktische overweging”, zegt Louwers. „We wilden zo snel mogelijk een krant maken en verspreiden, geen discussies met boekenketens over afstemming met hun eigen krantjes. Zelfstandige boekhandels hadden zoiets nog niet. De kranten vliegen dan ook als warme broodjes over de toonbank. De oplage is nu honderdduizend, maar die gaan we binnen een paar maanden ten minste verdubbelen.”

Discussieer mee op:www.boekenkrant.com

Arnhems Boekenbal moest naam wijzigen

Het Boekenbal in Arnhem heeft zijn naam moeten veranderen. Vorig jaar stond het nog aangekondigd op de Boekenweek-website als ‘Arnhems Boekenbal.’ Maar twee weken geleden kreeg de organisatie telefoon van de adjunct-directeur van het CPNB, Paul Mosterd. Het CPNB heeft de namen van zijn campagnes geregistreerd als merknaam. „Om verwarring te voorkomen bij het publiek”, meldt Mosterd. Het Arnhems bal heet nu ‘Literatuur aan de Rijn: feest voor lezers en schrijvers.’ Arnold Jansen op de Haar, medeorganisator van het Arnhemse boekenbal, kan er om lachen. „Mosterd zei dat het wel Boekenbal mocht heten als het op een andere avond zou zijn.” Het Arnhems bal is maandag 12 maart, de dag vóór Amsterdam. Mosterd: „Er zijn Deventer Boekenballen, er zijn Groninger Boekenballen. De Boekenweek is er juist voor lokale initiatieven. Ons enige verzoek: doe het echt in díe week. Anders wordt het al snel één boekenmaand, twee boekenmaanden... dan versplintert het.”

Techno-trends rond boeken populairder

Sms-romans, literaire podcasts en andere experimentele uitgeefvormen winnen aan populariteit. Hoewel Thomas van Aaltens nieuwe roman Coyote nog niet op de bestsellerslijsten staat, is het succes van zijn podcast groot. In het dagblad De Pers verklaarde hij dat hij inmiddels tienduizend abonnees heeft die wekelijks een nieuw hoofdstuk kunnen downloaden voor hun mp3-speler. Hoewel hij er niets aan verdient, hoopt Van Aalten zo toch een groter lezerspubliek te bereiken. Het idee van een podcast is slechts een van de nieuwe uitgeefvormen die opgang doen. Gisteren werd in deze krant al melding gemaakt van Japanse tieners die vergroeid zijn met boeken per gsm.

Merel Boers