US Airways trekt bod op Delta in

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij US Airways heeft gisteren haar vijandige bod op branchegenoot Delta Air Lines ingetrokken.

US Airways nam dit besluit nadat was gebleken dat het overnameplan geen steun genoot van de schuldeisers van Delta. US Airways had 9,8 miljard dollar (7,6 miljard euro) geboden voor Delta. Het bestuur van Delta had zich steeds fel verzet tegen de overname en zocht hiervoor steun bij zijn schuldeisers, die zich uiteindelijk achter het bestuur opstelden.

Delta kwam de afgelopen jaren door de sterke concurrentie op de Amerikaanse luchtvaartmarkt en een aanbodoverschot in grote financiële problemen. Het bedrijf zocht daarom in september 2005 bescherming tegen zijn schuldeisers volgens Chapter 11, de Amerikaanse faillissementswetgeving.

De steun van de schuldeisers aan het bestuur kan voor Delta de weg vrijmaken om medio 2007 uit Chapter 11 te stappen. In april zal het bedrijf openheid van zaken geven over zijn herstructurering.

Delta Air Lines is naar passagiersaantallen gemeten de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld (118 miljoen passagiers in 2005), naar omzet is het de zevende maatschappij (12,4 miljard euro over 2005). De combinatie van US Airways en Delta was met een omzet van 20,6 miljard euro (cijfers 2005) ook op dit punt de grootste geworden, net voor Air-France-KLM.

De fusie zou voor Air France ook consequenties hebben gehad: de Franse helft van de Frans-Nederlandse holding is een zakenpartner van Delta. Veel trans-Atlantische vluchten worden gezamenlijk uitgevoerd (code-sharing), maar de financiële autoriteiten in zowel de Verenigde Staten als de Europese Unie zijn huiverig voor intensieve samenwerking tussen markleiders. Dat zou kunnen leiden tot concurrentievervalsing.

Analisten in de VS sluiten niet uit dat US Airways later alsnog zal proberen Delta over te nemen.