‘Red road’ is intrigerend, hard en droevig tegelijk

Red Road. Regie: Andrea Arnold. Kate Dickie, Tony Curran, Martin Compston, Nathalie Press. In: 6 bioscopen. scene uit de film Red Road (2006) Clyde (TONY CURRAN)

Red Road. Regie: Andrea Arnold. Kate Dickie, Tony Curran, Martin Compston, Nathalie Press. In: 6 bioscopen.

Red Road is een film met een geheim, maar dat geheim overheerst de film niet – nou goed, op het eind misschien. Regisseur Andrea Arnold bekijkt haar personages. Dat zij iets zien en iets willen wat wij niet weten, maakt ons kijken alleen maar intenser.

Jackie (Kate Dickie) is een beveiligingsbeambte die de hele dag naar een muur van tv-schermen staart waarmee de stad in de gaten wordt gehouden. Het is Rear Window met moderne middelen. Ze gaat zich hechten aan de vaste gasten op haar scherm, zoals de man met de oude hond. Maar ze heeft van meet af aan een onrust in zich die ons meer nieuwsgierig maakt naar háár dan naar de elektronische passanten. En wanneer ze zich als een beest laat nemen door een onverschillige in een bestelwagentje in niemandsland, dan is het raadsel onweerstaanbaar.

Via haar ogen zien we op een dag een man op het tv-scherm verschijnen, of liever de schim van een man, die het brandpunt van haar nervositeit wordt. Ze doorbreekt op alle fronten de routine van haar leven om hem te volgen en met hem in contact te komen. Het lukt haar. Waarom ze het doet, en waarom ze het zó doet, blijft lang een raadsel. En zoals zo vaak bij dit soort films – denk aan Festen – is de uiteindelijke ontknoping niet half zo bevredigend als de ontplooiing van het mysterie. Daar moet dan van alles worden uitgelegd, tot de meest oninteressante details aan toe. Zonde.

Maar de zoektocht is bijzonder, vooral door de setting in het armste deel van stedelijk noorden van Engeland, een gebied dat de Britse Andrea Arnold naar eigen zeggen pas ontdekte toen ze deze film ging maken. De flats en de ruimte ertussen verkeren in een staat van ontbinding die de geestestoestand van Jackie weerspiegelt. Dat is geen opdringerige symboliek, het is de toestand van decor en personage, en Arnold houdt een bewonderenswaardig evenwicht tussen beide in stand. Net zoals Kate Dickie dat doet met Jackie, die intrigerend, hard en droevig tegelijk is.

Red Road, naar de straat waar de man woont, maakt deel uit van een groter project, opgezet door de Deen Anders Thomas Jensen, die ook After the Wedding schreef, en Lone Scherfig (van Italiaans voor beginners). Zij hebben, in de Dogma-traditie van spelletjes en regeltjes, een aantal personages bedacht en zes regisseurs uitgenodigd om daar een film over te maken. Locaties, plot, stijl, dat is allemaal aan de regisseur. Maar aan de personages zitten ze vast. Voor de acteur Tony Curran die indrukwekkend de geheimzinnige man speelt, bleek het bij een interview nog wat ingewikkeld. „Betekent dit dat ik in al die films moet meedoen?”