Michael Dell gaat Dell weer leiden

De topman van de Amerikaanse computerfabrikant Dell is per direct opgestapt. Hij wordt opgevolgd door de oprichter van het bedrijf, Michael Dell. Dat heeft Dell gisteren bekendgemaakt.

Vorig jaar verliep desastreus voor Dell en ex-bestuurder Kevin Rollins. Concurrent Hewlett-Packard streefde Dell in marktaandeel voorbij, consumenten toonden zich teleurgesteld in de klantenservice, het bedrijf moest vier miljoen laptops terughalen wegens defecte batterijen, beurstoezichthouder SEC begon een onderzoek naar de boekhouding, en de aandelenkoers liep als gevolg van tegenvallende winstcijfers almaar terug.

„Dit is geen kortetermijnbenoeming”, zei een woordvoerder gisteren na de bekendmaking van Dells terugkeer als bestuursvoorzitter. De nu 41-jarige Dell richtte de computerfabrikant (64.000 werknemers) in zijn studentenkamer op en was tot de benoeming van Rollins in 2004 de topman.

Op een vraag van deze krant zei Dell vorig jaar dat Rollins „een voortreffelijk topman” was. „Wij besturen het bedrijf samen. Als je iemand de schuld wilt geven, doe dat dan ook met mij.”

Rollins’ vertrek en Dells herbenoeming werden gisteren na het sluiten van de beurs bekendgemaakt. In handel nabeurs steeg het aandeel daarop met 4 procent. Tegelijkertijd waarschuwde Dell analisten dat hun verwachtingen over de cijfers van het vierde kwartaal te hoog zijn.

Justitie en beurstoezichthouder SEC doen onderzoek naar Dells boekhouding vanaf 2002. Details over het onderzoek blijven uit, Dell waarschuwt wel dat de winstcijfers bijgesteld kunnen worden. Eind 2006 nam Dells financieel bestuurder onverwachts ontslag.

In augustus moest Dell 4,1 miljoen laptops terugroepen. Sony-batterijen zouden brand kunnen veroorzaken. Het was de grootste terugroepactie ooit.

Vorig jaar groeide Dell voor het eerst in zijn bestaan minder snel dan de markt. Consumenten kopen meer laptops, terwijl Dell met name sterk is in bureaucomputers. Dells marktaandeel bleef steken op 15 procent, terwijl concurrent Hewlett-Packard het jaar op 18 procent eindigde.

Consumenten toonden zich bovendien teleurgesteld in de slecht functionerende klantenservice die was uitbesteed aan bedrijven in India en El Salvador. Dell beloofde 150 miljoen dollar in nieuwe Amerikaanse callcentra te steken.