‘Doe Maar!’ is een fris fonkelende musical

De musical ‘Doe Maar!’ gaat niet over de band Doe Maar.

Maar alle bekende liedjes zijn op effectieve wijze in een ingenieus plotje verwerkt tot een uiterst charmante show.

Lenette van Dongen als actievoerende moeder in ‘Doe Maar!’. Foto Roy Beusker Beusker, Roy

Het feest begint meteen. Zodra de eerste intro klinkt, met die almaar voorthuppelende backbeat die de liedjes van Doe Maar zo onontkoombaar maakte, is de toon gezet. „Hee, er is geen bal op de tv, alleen een film met Doris Day”, zingt het hele ensemble – en daar zijn de vroege jaren tachtig weer, in de popmuziek, in de fleurige aankleding en in het volgestouwde toneelbeeld met zitjes en staanplaatsen in bruintinten en oranje. Herkenning alom, natuurlijk, maar meer dan dat. De overbekende hits hebben hier een nieuw kader gekregen.

Doe Maar!, de musical die niet gaat over de popgroep Doe Maar (1979-1984), is gemaakt volgens het hoogst succesvolle Mama Mia!-procédé: een verzonnen verhaaltje waarin de oude nummers passen alsof ze speciaal voor deze voorstelling zijn geschreven. Van fletse na-aperij is echter geen sprake.

Het door Pieter van de Waterbeemd geschreven script is fonkelend fris en zet in ultrakorte scènetjes acht puntig geprofileerde personages neer: twee jonge meiden die zich losmaken van het ouderlijk huis, de moeder van de één die het druk heeft als vredesactiviste bij de stencilmachine („Nee tegen kernwapens”), de burgerlijk getrouwde vader en moeder van de tweede, een macho van 32 (!) met zijn puberende broertje en na verloop van tijd tenslotte hun verloren gewaande vader die ooit met hippie-idealen is vertrokken.

Van de Waterbeemd brengt die figuren niet alleen samen in een uiterst ingenieus plotje dat zich met grote vaart ontrolt, maar peperde hun dialoogjes ruimschoots met grappen en grapjes. Zoals de getrouwde moeder verzucht, als haar dochter voor het eerst niet meer mee op vakantie wil: „Ja, ik zou óók niet met ons op vakantie willen.”

Iedereen heeft in deze show zijn eigen schittermomenten. Lenette van Dongen, Kim-Lian van der Meij, Jan Rot, Daniël Boissevain, Jan Elbertse, Annick Boer, Dorien Haan en Bart Rijnink – geen van hen steelt de show omdat ze allemáál de show stelen. Hun rollen passen hen als vanzelfsprekend, van Boissevains markant zingende macho tot en met Van der Meijs opstandige 19-jarige.

Des te mooier, dat die grote verscheidenheid van cabaret-, acteer- en zangtalenten in de regie van Jos Thie tot een eenheid is gesmeed. Als in dit ensemble de één een solo zingt, vullen de anderen de koortjes in. Zodat ook de echoënde woordjes op de platen van Doe Maar hier live tot klinken worden gebracht. En alle scènes grijpen zo gehaaid in elkaar, dat ieders wederwaardigheden voortdurend aan bod komen. Waarbij de liedjes, zoals de bedoeling was, steeds als natuurlijke climaxjes fungeren. Al is hun betekenis af en toe lichtjes verschoven: De laatste keer, een nummer over een voorbije liefde, is nu het afscheidsduet van een moeder en haar uit huis vertrekkende dochter.

Een zeskoppige band herschept de ritmes van Doe Maar alsof de groep zelf weer een reünieconcert speelt. Helemaal links op het toneel zit de gerenommeerde bandleider Jakob Klaasse achter een piano die ook even als bar dienst doet, zodat hij een bijrolletje als barkeeper krijgt.

Dat de muziek een hoofdrol speelt, blijkt verder uit de centrale positie van de drummer in zijn glazen cabine, midden op het podium, naast de gitarist die de beeldbepalende basloopjes speelt, terwijl de andere gitaristen regelmatig door de handeling banjeren en soms door de spelers middenin hun dialoogscènes met knikjes worden begroet. Eén keer krijgt een solerende trombonist zelfs een muntstukje toegeworpen door de brave burgerman. Zo wemelt de voorstelling van kleine pretverhogende knipoogjes.

Doe Maar! is, kortom, een voorstelling die van begin tot eind een brede grijns oplevert. Uiterst origineel en onweerstaanbaar charmant. Zulke verrassingen zijn zeldzaam.

Doe Maar! door V&V Entertainment.

Regie: Jos Thie. Tournee t/m 17/6. Inl. 0900-40003000, www.theaterhits.nl.