C1000 heeft moeite nummer twee te blijven

C1000, grootste concurrent van Albert Heijn, was jaren de snelst groeiende supermarkt. Ruzie in de top en een trage reactie op de prijzenoorlog leidden vorig jaar tot daling van de winst.

Roetert Foto Maarten van Haaff B. Roetert, directie Schuitema C-1000. Amersfoort, 1 feb 2007. foto Maarten van Haaff Haaff, Maarten van

Supermarktbedrijf C1000 (458 winkels) verliest voor het vijfde achtereenvolgende kwartaal marktaandeel. „Maar ik zie nog steeds geen actie van de nieuwe topman Bert Roetert”, zegt bedrijfsleider Cornelis Mostert van de C1000 in Wageningen. Terwijl hij toch al acht maanden geleden aantrad. „Maatregelen zijn absoluut nodig.”

Mostert haalde twee jaar geleden een nettowinstmarge van 2,5 à 3 procent, maar lijdt sinds vorig jaar verlies. Hij wijst Albert Heijn aan als de schuldige met zijn prijzenoorlog en verwijt de leiding van C1000 niet tijdig te hebben gereageerd op de toegenomen concurrentie. Mostert: „C1000 heeft te lang op zijn succes geteerd.”

Dat succes van de tweede supermarktketen van Nederland was: een beperkt assortiment in een overzichtelijke winkel. Bijna nooit waren artikelen uitverkocht en de prijzen lagen op een redelijk peil. Tijdens zijn tienjarige leiderschap maakte ex-bestuursvoorzitter Jan Brouwer van moederbedrijf Schuitema een efficiënt bedrijf.

Van 2000 tot 2005 steeg het marktaandeel van 10 naar 15 procent. Daarna kwam de klad erin. Vlees was de publiekstrekker van C1000: de keuze was groot, de kwaliteit hoog en de prijs laag. „We hebben er veel mee verdiend”, zegt Mostert. Tot Albert Heijn ook de vleesprijzen verlaagde.

Voor het eerst zwijgt C1000 over zijn marktaandeel. Mee zal spelen dat het cijfer niet fraai is. De omzet in de Nederlandse supermarkten steeg vorig jaar 4,6 procent, C1000 bleef steken op de helft. Het bedrijfsresultaat daalde 6 procent tot 83,8 miljoen euro. „Dit bedrijf is niet slechter gaan presteren”, meent directeur Jan Willem Grievink van Foodservice Instituut Nederland. „Anderen hebben C1000 ingehaald.” Hij noemt Dirk van den Broek, Jumbo en Albert Heijn.

Grievink vindt C1000 een perfect draaiende machine, zodat er weinig efficiëntiewinst meer te behalen is. Grievink oppert om de bewegingsvrijheid van de winkels te vergroten om in te spelen op de plaatselijke concurrentie.

De prijsverschillen tussen supermarkten zijn klein, meent bedrijfsleider Ewout Groeneveld van C1000 in Zwolle. „Daarom moeten we ons onderscheiden met kwaliteit.” Ook hij wacht op actie van Roetert. Bijna iedereen was blij met een nieuwe generatie testwinkels. Ze waren mooier, het serviceniveau was hoog en de prijzen lager. Maar Roetert slaagt er niet in de formule winstgevend te krijgen.

Groeneveld vindt dat Roetert nu „alles uit de kast moet halen”. Mostert (C1000 Wageningen) spreekt met jaloezie over concurrenten als Plus met zijn WK- en EK-voetbalacties en vooral Albert Heijn met sinterklaas- en kerstacties, wuppies, hamsterweken en bonusvoordeel. „AH heeft bijna elke week iets. Wij hebben eigenlijk alleen twee keer per jaar de matsweken.”