Auto voor statuszoekers

Land Rover Freelander Prijs Land Rover Freelander 2 TD4 42.650 euro 4-cilinder turbodieselmotor. Cilinderinhoud: 2.179 cc. 6-versnellingsbak. Vierwiel-aandrijving. Maximaal vermogen: 152pk/112Kw/4.000 toeren per minuut. Topsnelheid: 181 km/uur. 0-100km/uur: 12 seconden. Verbruik: 1:10. Tankinhoud: 68 liter. L×B×H: 450×200×174cm. Wielbasis: 266 cm. Kentekengewicht: 1.790 kg. Standaarduitrusting: ABS/EBA/EBD/ rem- en stabilisatiesystemen. Zeven airbags. Radio/cd-speler. Airconditioning. 17/1/2007 Foto Freddy Rikken Land Rover Freelander TD4 Rikken, Freddy

Defender, Discovery, Range Rover, Freelander. Het zijn typeaanduidingen die in de ogen van de ware SUV- en terreinautoliefhebber tranen doen opwellen; de haters van dit type auto bezorgen ze woedeaanvallen. Ooit werd het door en door Britse Land Rover begeerd en gereden door hun upperclass. En door diegenen die daarvoor wilden doorgaan.

Nadat het door de liefdeloze handen van opeenvolgende eigenaren was gegaan, kwam Land Rover tot rust in de liefdevolle schoot van moeder Ford. Die het tot het paradepaardje maakte onder haar premiummerken.

Oorspronkelijk was een Land Rover niet meer, maar ook niet minder, dan een veredelde tractor. Land Rover maakte vervolgens een koerswijziging richting een hogere klasse, breidde het aantal modellen uit en werd vervolgens ook op asfalt een wereldsucces. Dat prijs en bouwkwaliteit niet altijd synchroon liepen en lopen kan de consumentenpret vooralsnog niet drukken.

Om in de juiste sfeer van een SUV/terreinwagen te geraken daarom eerst maar eens wat rondgereden in de Range Rover. De importeur, niet kinderachtig, stelde de ‘Supercharged’ ter beschikking. Een twee en een halve ton zwaar en van een 400 pk sterke achtcilinder voorzien monument van Britse smaak. Hij is al jaren, samen met de Mercedes G, zowel qua in- als exterieur de fraaiste en karaktervolste aller SUV’s. En onder ons, wat rijden er in deze klasse toch bedroevend lelijke exemplaren rond.

Een Hummer bijvoorbeeld, de Kia Sorento of een Ssangyong. Maar ook een Porsche Cayenne of BMW X5 getuigen niet van een al te delicate smaak. Maar helaas, het begrip smakeloosheid is naadloos van toepassing op het merendeel van de SUV-bezitters.

De haters van SUV’s en terreinwagens foeteren bij voortduring op de kuddes intimiderende busjes die constant op de linkerweghelft voortrazen. Op automobilisten die met de lederen veiligheidsschoen het gaspedaal op de bodem gedrukt houden en lak hebben aan elke verkeersregel. De combinatie massieve auto én het angstige vermoeden dat de eigenaar van een SUV wel eens een welgevulde(re) portemonnee zou kunnen bezitten is debet aan al die tomeloze agressie van andere weggebruikers jegens dit soort automobilisten.

De trend om álle auto’s binnen een bepaald segment op elkaar te laten lijken heeft ook Land Rover bereikt. De vraag dient zich dan ook aan of dit een geslaagd ontwerp heeft opgeleverd. De Freelander is een ietwat karakterloze auto geworden die zowel aan de eerste versie als aan de fraaie Discovery doet denken. Een pompbediende vroeg of dit nu de nieuwste Jeep was. Het interieur is te veel Ford, te weinig een echte Land Rover. Met tussen de ruime voorstoelen een draaiknop van het (optionele) ‘Terrain Response’-systeem. Waarmee de strijd met allerlei soorten terrein kan worden aangegaan en gewonnen. En die vervolgens nooit wordt gebruikt. Realistischer is het de ondergronden gras, gravel, sneeuw, modder, sporen en zand te vervangen door oud en nieuw asfalt, kinderkopjes, woonerven, tramrails en verkeersrotondes.

Door het forse gewicht en de mechanische weerstand van de permanente vierwielaandrijving is de Freelander ook bij normaal gebruik uitgesproken dorstig. De besturing is plezierig direct, het meubilair prima en er valt weinig windgeruis te bespeuren. Alle Land Rovers en dus ook de Freelander zijn minzaam goedgekeurd en afgestempeld door de familiewapens van HM the Queen, HRH the Duke of Edinburgh, the Queen Mother en HRH the Prince of Wales. Dus statuszoekers, kleef snel aan bij dit elitaire gezelschap. Uw redacteur zal maar weer eens een proefrit met de BMW X3 gaan maken.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotograaf en rijdt in een Porsche Carrera 911 S