Stork maakt geld vrij voor overnames

Industrieel concern Stork ziet af van een eerder aangekondigde inkoop van eigen aandelen voor 75 miljoen euro. Het bedrijf wil dat geld gebruiken voor overnames om de groei van het concern te versnellen.

Dat heeft Stork vanmorgen bekendgemaakt bij de publicatie van de jaarcijfers. „We werken aan heel grote en aan kleine overnames”, zei bestuursvoorzitter Sjoerd Vollebregt in een toelichting. „Maar voorspellingen over wanneer we ze zullen doen, zijn gevaarlijk.”

Stork zal met grote overnames willen bewijzen dat wel degelijk snelle groei mogelijk is met de strategie om het concern bij elkaar te houden. Het bedrijf ligt overhoop met zijn grootaandeelhouders Centaurus en Paulson die willen dat Stork doorgaat met zijn luchtvaartdivisie en de activiteiten in voedingsmiddelenmachines en technisch onderhoud verkoopt. De hedgefondsen vinden dat Stork met zijn drie activiteiten niet snel genoeg kan groeien.

Vorige week benoemde het gerechtshof van Amsterdam drie supercommissarissen die moeten bemiddelen in het conflict. Op een commissarissenvergadering gisteren waren Kees van Lede en Dudley Eustace al aanwezig, Wim Kok liet nog verstek gaan.

In het voorbije jaar heeft Stork al geld teruggegeven aan de aandeelhouders via een kapitaalsreductie van 128 miljoen euro en de inkoop van eigen aandelen voor 70 miljoen euro. Het bedrijf stelt bovendien voor om een dividend van 1,10 euro per aandeel uit te keren, evenveel als in 2005.

Vooral door tegenvallers in de luchtvaartdivisie daalde vorig jaar het bedrijfsresultaat van Stork met 21 procent naar 102 miljoen euro. Stork heeft voorzieningen voor 28 miljoen euro moeten treffen, omdat de productie van onderdelen voor de Airbus A380 en de militaire transporthelikopter NH90 vertraging hebben opgelopen. Vorig jaar maakte Stork bekend daarom 200 banen te moeten schrappen.

De nettowinst steeg met 60 procent naar 150 miljoen euro, vooral dankzij de verkoop van Stork Worksphere. De kosten van adviseurs drukten het resultaat met 18 miljoen euro. De omzet steeg van 1,8 naar 2 miljard euro.

In 2007 verwacht Stork nog geen verbeteringen in zijn luchtvaartdivisie. „Pas in de loop van 2008 denken we dat de luchtvaartdivisie zich kan herstellen van de vertragingen”, zei financieel directeur Maarten Schönfeld. „Dan hopen we ook te profiteren van de verhoging van de efficiëntie door de getroffen maatregelen.”