PvdA vraagt parlementair onderzoek naar onderwijs

De PvdA-fractie in de Tweede Kamer wil dat de Kamer een parlementair onderzoek instelt naar de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen twintig jaar. Een meerderheid in de Kamer steunt de PvdA, maar de beoogde coalitiepartners, het CDA en de ChristenUnie, voelen niets voor zo’n onderzoek.

Volgens Tweede Kamerlid Mariëtte Hamer moet er een onderzoek worden ingesteld naar de vraag waarom de vernieuwingen in het onderwijs de afgelopen twintig jaar aanvankelijk populair waren, maar later tot grote onvrede leidden. Hamer: „Je ziet steeds hetzelfde patroon. De basisvorming, het studiehuis, het vmbo en nu het nieuwe leren werden ingevoerd omdat er vraag naar was uit het onderwijs of het bedrijfsleven. Ook politiek was er consensus. Maar al snel ontstond er onvrede.”

Directe aanleiding voor het opzetten van een onderzoek is volgens de PvdA een scholierenprotest van afgelopen vrijdag. Scholierenorganisaties protesteerden tegen het nieuwe leren. Sommige scholen bieden minder lesstof aan en laten scholieren meer zelfstandig werken. Demissionair minister Van der Hoeven (Onderwijs, CDA) zei gisteren dat er „natuurlijk kritiek is” op deze onderwijsvorm. Maar ze benadrukte dat scholen zelf mogen kiezen of ze overstappen op het nieuwe leren.

Haar partij, het CDA, ziet niets in een parlementair onderzoek. Tweede-Kamerlid Jan de Vries schrijft op zijn weblog dat het onderwijs „daar niet mee gediend is”. De conclusie van een parlementair onderzoek hoeft niet te zijn dat de vernieuwingen niet goed waren, aldus Hamer. „Je kunt ook niet zomaar alle vernieuwingen stilleggen. We willen uitzoeken hoe de vernieuwingen van de laatste tijd achteraf tot teleurstelling hebben geleid.” De PvdA wil dat een nieuw kabinet het doorvoeren van het competentiegericht leren zal „temperen”.

Hamer moet haar onderzoeksvraag nog naar de Onderwijscommissie in de Tweede Kamer sturen. SP, PVV, GroenLinks en D66 zijn het met de PvdA eens. Hun steun zal vooral afhangen van de formulering van de onderzoeksvraag. Volgens Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP) deugden de vernieuwingen op zichzelf niet, omdat ze „bedacht zijn achter de tekentafel”. „We moeten uitzoeken waarom dat keer op keer gebeurt.”

De meeste onderwijsvernieuwingen zijn ingevoerd onder verantwoordelijkheid van PvdA-bewindslieden, zoals minister Ritzen en de staatssecretarissen Netelenbos, Wallage en Adelmund. De vernieuwingen waren onder meer bedoeld om het voortgezet onderwijs beter op vervolgonderwijs te laten aansluiten.