EU wil schonere brandstoffen verplicht stellen

Oliemaatschappijen moeten schonere brandstoffen gaan maken voor auto’s en binnenvaartschepen. Ze dienen onder andere meer gebruik te maken van biobrandstoffen. Dat staat in nieuwe richtlijnen voor oliemaatschappijen die de Europese Commissie vandaag heeft voorgesteld.

De strengere standaarden moeten het mogelijk maken dat de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van productie, transport en gebruik van brandstoffen tussen 2011 en 2020 wordt teruggebracht met 10 procent. Om dat te bereiken wil de Commissie onder andere toestaan dat er een nieuwe soort brandstof op de markt komt met tot 10 procent ethanol.

De nieuwe standaarden voor brandstoffen zouden aanvankelijk eerder worden gepresenteerd, samen met een breder pakket aan maatregelen om auto’s minder vervuilend te maken. De presentatie daarvan werd vorige week uitgesteld toen bleek dat de Commissie intern verdeeld was.

De Griekse Commissaris Dimas (Milieu) is voorstander van wettelijke maatregelen om autofabrikanten te dwingen minder vervuilende auto’s te maken. Hij zei dat er een limiet moest komen van 120 gram CO2 uitstoot per kilometer. Dit is een gemiddelde van alle auto’s die vanaf 2012 worden geproduceerd.

De Duitse Commissaris Verheugen (Industrie), die door milieugroepen wordt gezien als bondgenoot van het bedrijfsleven, vindt zo’n wettelijke limiet te ver gaan. Hij wijst op de milieuwinst die te halen is uit andere maatregelen zoals het propageren van zuiniger rijgedrag en betere bandenspanning.

Vanuit Duitsland is een lobby op gang gekomen om al te strenge maatregelen tegen autofabrikanten te voorkomen. Gisteren zei de Duitse bondskanslier Merkel dat er wat haar betreft geen sprake kan zijn van een wettelijke norm.