IFFR info

Wat was er interessant op het International Film Festival afgelopen weekend – het eerste en traditioneel het drukst bezocht? Filmredacteur Bas Blokker deelt zijn impressies.

Van horen zeggen: Frisch kreeg het te kwaad bij eigen film

Bijzondere films genoeg in dit eerste en altijd drukste weekend van het festival. En bijzondere momenten. Van horen zeggen: de Nederlandse regisseur Cyrus Frisch (1967) die het te kwaad kreeg na de eerste vertoning van zijn Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden in Afghanistan. Hij twijfelde ineens fundamenteel aan de kwaliteit van zijn film en het hielp vermoedelijk ook niet erg dat tijdens de vertoning een deel van het publiek wegliep.

Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden in Afghanistan is nog te zien op 3/2, 20.15u. Venster 2.

Balkan-Dogma zou Von Trier deugd doen

In de Tiger-competitie, de competitie voor jonge en nieuwe cinema, waren een paar veelbewogen premières. De Macedonische Aneta Lesnikovska – „Dat betekent: van hazelnoot’’, zei de in Nederland wonende regisseur – had veel enthousiaste fans meegebracht naar de vertoning van haar film-over-filmen Does it Hurt – The First Balkan Dogma. Dogma-tisch, in de zin van het Deense filmmanifest uit 1995, was het misschien niet helemaal. De film was wel uit de hand gedraaid, maar af en toe foezelde Lesnikovska wat met het geluid op een manier die de ware gelovige zou hebben verketterd. Maar de geest van Dogma-bedenker Lars von Trier waarde door de hele film. Alle sadistische plagerijen van de acteurs door de regisseur zouden Von Trier ongetwijfeld deugd doen.

Does it Hurt - The First Balkan Dogma is nog te zien op 30/1, 19.00 u, Pathé 4, 3/2, 13.30u, Pathé 3

Vet Vlaams omgezet in schrille beelden

De Belg Koen Mortier had misschien wel net zoveel fans meegebracht als Aneta Lesnikovska , maar de impact van zijn Brusselmans-verfilming Ex-drummer ging verder dan de eerste rijen met genodigden. Mortier heeft het vette Vlaams van Herman Brusselmans in schrille beelden omgezet en de hele geschiedenis van een mislukt groepje muzikanten op weg naar een amateur-festival trilt van de opwinding. Iedere grap doet pijn en om elke steek valt ook te lachen.

Ex Drummer is nog te zien op 31/1, 13.15u; Pathé 4.

Associatieve montage van sterke beelden

Askarians Ararat – 14 views was misschien even schril, maar mikt minder op effect dan Koen Mortiers Ex-drummer. Het filmproject, dat vorig jaar overigens nog bekend stond als Ararat – one hundred views, heeft volgens Askarian 33 jaar in zijn hoofd gebroeid voor hij begon te filmen. Het verhaal rond een opkoper van zeldzame munten is tamelijk eenvoudig. Het is de associatieve montage van sterke beelden die de film zijn kracht geeft. Askarian zei dat hij de 76 minuten durende film heeft gemonteerd uit honderd uur digitaal opgenomen materiaal. Vragen over symboliek – de heilige berg, slangen en vissen – weerde hij na afloop driftig af. „Die zijn daar gewoon.’’

Ararat – 14 views is nog te zien op 30/1, 22.15u; Pathé 7, 1/2 13.45u; Pathé 2, 3/2, 15.00u; Cinerama 2.

Bas Blokker

    • Bas Blokker