Enzymleverancier genetisch ontrafeld

Een consortium van academische en industriële wetenschappers rond het Nederlandse chemiebedrijf DSM heeft de complete DNA-volgorde van de schimmel Aspergillus niger opgehelderd. De industrie gebruikt de schimmel voor de productie van diverse enzymen.

Het complete genoom wordt gepubliceerd in het februarinummer van het vakblad Nature Biotechnology. Het bestaat uit 33,9 miljoen basenparen met meer dan 14.000 genen. Van ongeveer 7.500 van deze genen is de functie nog onbekend.

De schimmel Aspergillus niger is een efficiënte producent van enzymen. De schimmel scheidt deze producten uit in zijn omgeving en daardoor zijn ze makkelijk te winnen. Veel van deze enzymen kunnen koolhydraten (suikers) omzetten. Ze hebben tal van toepassingen in de voedingsindustrie. DSM produceert onder andere enzymen om smaak, houdbaarheid en voedingswaarde van brood, kaas, vruchtensap en bier te verbeteren.

Het genoomproject leverde ook nieuwe toepassingen. Zo ontwikkelde DSM een enzym dat spierherstel bevordert na sportinspanning en een enzym dat de vorming van de giftige stof acrylamide in gebakken en gefrituurde producten voorkomt.