De Grippy-hondenriem

Op iedere uitvinding is een veelvoud die de markt (nog) niet heeft gehaald.

Frans Rookmaker bedacht een oplossing voor het aanlijnen van tekkel Shaggy.

De Grippy-hondenriem de uitvinding Frans Rookmaker bedacht een oplossing voor het aanlijnen van tekkel Shaggy.

Je hebt een kleine hond, je bent lui en je wordt ouder. Dan heb je een probleem als je je hond gaat aanlijnen. Je moet door je knieën, in de modder, handschoenen uit. Kortom gedoe. Frans Rookmaaker (60), dominee uit Breda, ergerde zich vaak aan dit probleem bij zijn tekkel Shaggy.

„Mijn hondenriem, de Grippy, is een hele grote halsband met een handigheidje om de lus op afstand kleiner te maken. Het geheim van de smid: een armlange kraag duwt de halsband precies pas, zonder te stroppen.”

Het duurde lang om de juiste materialen, onder meer een benzineslang en bretels, te vinden. Rookmaker heeft verschillende varianten gemaakt. „De riem moet vooral licht en soepel zijn. De Grippy steek je in de zomer zo in je borstzak. Je kunt hem bevestigen aan een rolriem en er zit rek in.”

De bestaande slipriemen komen nog het dichtst in de buurt van de Grippy. Maar die zijn vooral handig voor grote honden, zegt Rookmaaker. Bovendien maak je ze makkelijker los dan vast. Deze variant is baas- en hondvriendelijk. „De hond kan lekker vrij rondlopen en de baas loopt met iets moois in zijn hand.”

Het ontwikkelen van de riem was voor de dominee een hobby. „Af en toe kriebelt het. Ik hoopte dat iemand anders het idee daarna uit mijn handen zou rukken, maar dat is niet gebeurd.”

Rookmaaker heeft patent en is bij een Italiaanse en Duitse producent geweest. Ze hebben er twee weken naar gekeken, maar besloten niet te produceren. „Ik weet niet zeker hoe dat komt, maar ik denk dat ze het probleem niet inzien. Ze vragen zich niet af of het aanlijnen van de hond gemakkelijker kan.”

Vrienden van Rookmaaker zien wel het gemak van de Grippy. „Ik heb er al een aantal gemaakt voor mensen in de omgeving. Zij vinden het handig. Maar toen ik naar Nederlandse bedrijven ging, vroegen ze meteen wat het kost en wie de doelgroep is. Dat moeten zijn nou juist bedenken, dat weet ik niet.”

    • Fieke Hoogstad