Corus betaalt zijn eigen overname

Na maanden van heen en weer bieden tussen het Indiase Tata Steel en het Braziliaanse CSN wordt vanavond en vannacht in een veiling beslist wie de nieuwe eigenaar wordt van Corus. Vier vragen over de overnamestrijd.

Waarom wordt Corus overgenomen?

Het bedrijf heeft weinig keuze: wie wil overleven op de sterk versnipperde staalmarkt moet op zoek naar een partner. Alleen grote spelers staan sterk in de prijsonderhandelingen die de staalindustrie moet voeren met afnemers zoals autoproducenten en ijzerertsleveranciers. Door consolidaties zijn er nog maar een paar grote ijzerertsleveranciers die de markt domineren, waaronder Billiton en CSN. Bovendien is de prijs van ijzererts sterk gestegen door de grote vraag uit met name China. Corus was al geruime tijd op zoek naar een fusiepartner. Dat er nu twee partijen vechten om Corus heeft vooral te maken met het feit dat het Brits-Nederlandse bedrijf momenteel de enige partij is in West-Europa die zich aanbiedt.

Welke voor- en nadelen kleven er aan een overname door CSN danwel Tata?

Corus wil graag zijn winstmarge verhogen. Die ligt nu onder het gemiddelde van de Europese staalindustrie. Daarom is Corus vooral gebaat bij een partner uit een lagelonenland die dankzij eigen ijzerertsvoorraden goedkope grondstoffen en halffabricaten aan Corus kan leveren. Die kunnen dan in de Corus-fabrieken dicht bij de afnemers in het westen verwerkt worden tot staalproducten met een hoge toegevoegde waarde. Zowel Tata als Companhia Siderúrgica Nacional (CSN) beschikt over eigen mijnen, met dit verschil dat CSN met een overschot aan erts zit en Tata zijn mijncapaciteit eerst zou moeten uitbreiden alvorens het aan Corus zou kunnen leveren. Bovendien is de kwaliteit van het Braziliaanse erts wat beter dan die van het Indiase. Een bijkomend voordeel van een overname door CSN is dat Corus op die manier toegang kan krijgen tot de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt. Al in 2002 deden Corus en CSN een fusiepoging, maar die mislukte. Tata Steel is alleen in India actief. Ook CSN’s focus op staal speelt mee. Het bedrijf hoeft zijn aandacht niet te verdelen over verschillende sectoren, zoals het Tata-conglomeraat, dat ook auto’s, thee en horloges maakt. Een belangrijk pluspunt van Tata daarentegen is dat de Indiase markt veel harder groeit dan die in Zuid-Amerika.

Hoe kan het dat Corus wordt overgenomen door een partij die veel kleiner is dan Corus zelf?

Corus maakt 18 miljoen ton staal per jaar en staat daarmee op de achtste plaats van de wereldranglijst van staalbedrijven. CSN (plaats 49 met 5 miljoen ton staal) en Tata Steel (plaats 55 met 4,4 miljoen ton staal) komen niet eens in de buurt. Maar groot betekent niet automatisch winstgevend. Corus was na de overname van Hoogovens door British Steel jarenlang verliesgevend en maakte pas winst na de stijging van de staalprijs in 2004. Maar de winstgevendheid blijft, ondanks stevige saneringen bij Corus-fabrieken in het Verenigd Koninkrijk, achter bij die van concurrenten. Corus was daardoor de afgelopen jaren niet sterk genoeg om zelf een bedrijf in een lagelonenland over te nemen waarvan het goedkope erts kan betrekken. Feitelijk is Corus voor overnamepartners alleen aantrekkelijk is door zijn positie op de Europese markt en door het voormalige Hoogovens, dat geroemd wordt om zijn hoogwaardige technologie en producten.

Is het gunstig of ongunstig voor Corus dat de biedingsstrijd nu de vorm van een veiling krijgt?

Het voordeel is dat de prijs wordt opgedreven, wat gunstig is voor aandeelhouders. De koers van het aandeel Corus is sinds oktober vorig jaar, toen Tata als eerste een bod uitbracht, met 46 procent gestegen tot circa 8,50 euro. Voor het bedrijf en zijn werknemers heeft een hogere overnameprijs ook nadelen: zowel Tata als CSN betaalt de overname van Corus voor een groot deel met geleend geld, waarvan Corus straks zelf de rente moet betalen. Hoe hoger de prijs die nu uit de veiling rolt, hoe zwaarder de rentelasten straks zullen zijn. Geld dat niet in bijvoorbeeld het moderniseren van de staalfabrieken gestopt kan worden. Zo bekeken kan Corus beter worden overgenomen door CSN dan door Tata, want CSN steekt meer eigen geld in de overname. Om de werknemers tegemoet te komen, hebben beide partijen wel toegezegd het tekort in het Britse pensioenfonds van Corus met een storting van ruim 200 miljoen euro te zullen afdekken. Het Nederlandse pensioenfonds van Corus heeft geen tekort.