Breekpunt voor Tata Steel

Het is buigen of barsten voor het Indiase staalconcern Tata Steel, als het zich nog toegang tot de Europese staalmarkt wil verschaffen. Vandaag is het de laatste kans voor de gegadigden voor de overname van het Brits-Nederlandse Corus om een hoger bod uit te brengen. Als Tata Steel in de strijd wil blijven, moet het bedrijf het bod van 515 pence per aandeel van zijn Braziliaanse concurrent CSN overtreffen.

Vanuit financieel oogpunt lijkt dat een hachelijke onderneming. Tata zou naar verluidt geloven voor 500 miljoen dollar (386 miljoen euro) aan kostenbesparingen (vóór belastingen) te kunnen verwezenlijken, en op basis daarvan zou het concern ternauwernood een hoger bod dan dat van de Brazilianen kunnen rechtvaardigen, zonder de waarde van de transactie direct uit handen te geven aan de aandeelhouders van Corus. De synergievoordelen, die de komende vijf jaar stapsgewijs zouden moeten worden gerealiseerd, zouden een waarde vertegenwoordigen van ongeveer 1,4 miljard pond (2,1 miljard euro), ofwel 150 pence per aandeel. Tel dat op bij de koers van Corus van vóór de biedingsstrijd, en een bod van 550 pence behoort tot de mogelijkheden.

Maar die synergievoordelen lijken zeer optimistisch. Zij gaan ervan uit dat Tata kostenbesparingen kan bewerkstelligen ter hoogte van 17 procent van de winst van de fusiecombinatie. Maar Mittal rekende bijvoorbeeld op besparingen van niet meer dan 8 procent van de gezamenlijke winst toen het concern een bod uitbracht op Arcelor. Bovendien hoopt Tata de besparingen te bereiken door goedkoop plaatstaal naar Corus te verschepen, waardoor de noodzaak voor de – duurdere – productie daarvan in Engeland komt te vervallen. Maar Tata beschikt op dit moment helemaal niet over de capaciteit om zoveel staal te leveren, hoewel het bedrijf daar tegen 2008 wel toe in staat hoopt te zijn.

Dan is er het probleem dat Tata in deze biedingsstrijd niet veel concurrentievoordelen geniet. Bot gezegd komt het erop neer dat CSN alles wat Tata kan doen om waarde aan Corus te onttrekken, kan overtreffen. De Brazilianen hebben de benodigde capaciteit voor de productie van goedkoop plaatstaal al wel. En de vervoerskosten over zee zijn vanuit Brazilië naar Europa lager dan vanuit India.

Waarom zou Tata er dan zelfs maar over denken om de Brazilianen uit te dagen? In de eerste plaats omdat het bedrijf door weg te lopen een kans zou missen. Corus is misschien de laatste mogelijkheid toegang tot de Europese markt te krijgen via een overname. Er zijn weinig voor de hand liggende alternatieven. Het Italiaanse Riva is niet beursgenoteerd en ThyssenKrupp is voor een kwart in handen van de stichting van de familie Krupp. Arcelor is buiten bereik en is ook eigenaar van het grootste Poolse staalbedrijf. De mogelijke prijs is dus wellicht een gevecht waard is.

En er is nog een reden om nu niet de handdoek in de ring te gooien. Zelfs als Tata de controle over Corus niet in handen weet te krijgen, kan het bedrijf nog steeds zijn uiterste best doen om CSN te veel te laten betalen.

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld