‘7 afspraken op zondag. Op zondag!’

Filmmakers praten op het Rotterdams filmfestival met potentiële financiers. Hun lichaamstaal verraadt de verhoudingen. De regisseur zit op het puntje van zijn stoel, de financier zit achterover.

Voor de meeste aanwezigen – bezoekers en filmmakers – is het festival in Rotterdam één groot feest, maar voor een velen is het ook keihard werken. Dat zijn de producenten, filmers en schrijvers die in Rotterdam geld hopen te vinden voor nieuwe projecten. Die zoektocht is gestructureerd in de Cinemart, een Rotterdamse uitvinding, waar sales-agents, distributeurs, fondsen en andere financiers afspreken met makers.

Het is een intensief circus. Razvan Radulescu, de beste Roemeense scenarioschrijver van dit moment, beklaagde zich gisteren over het moordende tempo. „Zeven afspraken op zondag. Op zondag! En maandag alleen in de ochtend al vijf.” Radulescu is hier om fondsen te werven voor de nieuwe film van Radu Muntean, 30 Something. En als hij ’s avonds in zijn hotelkamer komt na al die afspraken, tikt hij verder aan drie scenario’s.

De zakelijke contacten beperken zich niet tot Cinemart. Elke twee lege stoelen in het complex van De Doelen vormen een gelegenheid voor filmmakers om een potentiële financier apart te nemen. Er is een lichaamstaal die de verhoudingen verraadt. De regisseur op het puntje van zijn stoel, met opgetrokken knieën en onverdeelde aandacht. Hij is de vragende partij. Zijn gesprekspartner zit achterover, zwaait naar voorbijgangers, neemt zijn telefoon aan. Zegt dan beleefd nee: „Misschien als de hoofdpersoon wat sympathieker was. Maar dan nog, ik denk niet dat het Israëlische fonds hier enthousiast voor zal zijn.”

Ook Tan Chui Mui, die hiernaast geïnterviewd wordt, is maar half in Rotterdam voor haar film Love Conquers All. Die heeft ze overigens gemaakt voor 10.000 dollar, het bedrag dat ze van het Hubert Bals Fonds had gekregen om alleen het scenario te schrijven. Nu probeert ze geld te vinden voor haar nieuwe project, Living Quietly. En ze steunt haar collega’s uit Maleisië, zoals Ho Yuhang en James Lee, respectievelijk de editor en de cameraman van haar film. Zij presenteren ook hun films in Rotterdam: Rain Dogs en Before We Fall in Love Again.

Zes films zijn dit jaar uit Maleisië naar Rotterdam gekomen. Vijf daarvan zijn grotendeels gefinancierd door het Hubert Bals Fonds. Dat gegeven maakt de oproep van festivaldirecteur Sandra den Hamer, op de openingsavond, des te urgenter. Zij maande het kabinet om terug te komen op de beslissing van het ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking om de subsidie aan het Hubert Bals Fonds stop te zetten – niet omdat het geld niet goed besteed zou zijn, maar omdat de subsidieregels niet langer een culturele bestemming voor ontwikkelingsgeld toelaten.

Gisteravond zijn de eerste prijswinnaars van Rotterdam bekendgemaakt, de Tiger Awards voor korte film. Video Game van Vipin Vijay uit India, Hinterland van de Franse Geoffrey Boulangé en Bayrak (De vlag) van de Turk Köken Ergun. Deze films worden, net als de meeste prijswinnaars, aanstaande zaterdag nog eens vertoond bij wijze van herkansing.

Bas Blokker doet direct verslag van het Rotterdams filmfestival op nrc.nl/video