YouTube gaat inkomsten delen

Als je ingezonden videofilmpje een hit wordt op YouTube, krijg je binnenkort een deel van de reclame-inkomsten van de website. Dat heeft Chad Hurley, een van de oprichters van de site, dit weekeinde bekendgemaakt in Davos. De inzenders moeten dan wel het auteursrecht hebben op hun filmpje. „We willen creativiteit belonen”, zei Hurley.

YouTube is een Amerikaanse website met miljoenen korte filmpjes over van alles en nog wat. Je kunt er beelden opzoeken van de beroemde strafschop van Panenka of van een haast vergeten jazzmusicus, maar ook van melig playbackende studentes uit Shanghai of Nijmegen. De site is gelanceerd in december 2005 en is vorig jaar voor 1,3 miljard euro overgenomen door zoekmachine Google. De site heeft zo’n 70 miljoen geregistreerde gebruikers. Elke dag worden volgens YouTube zo’n 70 miljoen filmpjes bekeken.

YouTube komt binnen een paar maanden met meer reclame op zijn site. Het wordt een mengeling van advertenties en videoclips, zegt Hurley. Mogelijk komen er ook video-advertenties voorafgaand aan de filmpjes. Die hoeven maar 3 seconde te duren, gaf Hurley als een van de mogelijkheden.

Kleine concurrenten van YouTube hanteren al betaalmodellen voor dit soort ‘user generated content’. Zo betaalt de site Ebaum’s World 500 dollar voor elk filmpje dat de voorpagina van de website haalt en krijg je bij break.com zelfs 1.000 dollar als dat lukt. De website Revver deelt alle inkomsten 50/50 met de makers.

De YouTube-oprichter was in Davos voor het World Economic Forum, een jaarlijks congres voor topmanagers van grote bedrijven, politici en popsterren als U2-zanger Bono. Het belangrijkste onderwerp dit jaar in Davos was de klimaatverandering. De Britse premier Tony Blair voorspelde in een speech dat er binnenkort een doorbraak komt in het vaststellen van nieuwe doelstellingen om klimaatverandering tegen te gaan. „Dat kan nu door de enorme verschuiving in de houding van de Verenigde Staten”, zei hij.