Website YouTube gaat inkomsten delen

Als een ingezonden videofilmpje op YouTube een succes wordt, krijgt de maker binnenkort een deel van de reclame-inkomsten van de website. Dat heeft medeoprichter Chad Hurley van YouTube afgelopen weekend bekendgemaakt op het World Economic Forum in Davos. De inzenders moeten wel het auteursrecht hebben op hun filmpje. „We willen creativiteit belonen”, zei Hurley.

YouTube is een Amerikaanse website met miljoenen korte filmpjes die bezoekers zelf insturen, variërend van de beroemde strafschop van Panenka tot een haast vergeten jazzmusicus, maar ook playbackende studentes uit Shanghai. De site is gelanceerd in december 2005 en is vorig jaar voor 1,3 miljard euro overgenomen door zoekmachine Google. De site heeft zo’n 70 miljoen geregistreerde gebruikers. Elke dag worden volgens YouTube zo’n 70 miljoen filmpjes bekeken.

YouTube komt binnen een paar maanden met meer reclame op zijn site. Het wordt een mengeling van advertenties en videoclips, zegt Hurley. Mogelijk komen er ook videoadvertenties voorafgaand aan de filmpjes. Die hoeven maar 3 seconde te duren, gaf Hurley als een van de mogelijkheden.

Kleine concurrenten van YouTube hanteren al vergelijkbare betaalmodellen. Zo betaalt de site Ebaum’s World 500 dollar voor elk filmpje dat de voorpagina van de website haalt en keert break.com zelfs 1.000 dollar uit als dat lukt. De website Revver geeft de helft van de inkomsten aan de makers.

De YouTube-oprichter was in Davos voor het World Economic Forum, een jaarlijks congres voor topmanagers van bedrijven, politici en popsterren, onder wie U2-zanger Bono. Een belangrijk onderwerp dit jaar in Davos was de klimaatverandering. De Britse premier Tony Blair voorspelde in een speech dat er binnenkort een doorbraak komt in het vaststellen van nieuwe doelstellingen om klimaatverandering tegen te gaan. „Dat kan nu door de enorme verschuiving in de houding van de Verenigde Staten”, zei hij.