Verlies van Alitalia loopt op tot 380 miljoen euro

Alitalia stevent over 2006 af op een fors verlies van ongeveer 380 miljoen euro, twee keer zoveel als in 2005. Dit heeft de Italiaanse luchtvaartmaatschappij gisteren bekendgemaakt, vooruitlopend op publicatie van de jaarcijfers. Het bedrijf moest, gedwongen door beursautoriteit Consob, openheid van zaken geven omdat vanavond om 6 uur de biedingstermijn afloopt voor potentiële kopers.

Eind 2005 schoot de Italiaanse staat het noodlijdende Alitalia te hulp met een herfinanciering van 1 miljard euro. Het bedrijf voorzag daarna over 2006 winst te zullen maken, maar daar is niets van terechtgekomen. Om het tij te keren bood de Italiaanse regering daarom eind vorig jaar ten minste 30,1 procent van de aandelen te koop aan. De staat heeft nu nog 49,9 procent van de aandelen in handen. De koper moet daarna een bod uitbrengen op het hele aandelenpakket.

Wie de eventuele bieders zijn, zal morgen blijken. Als meest waarschijnlijke kandidaten gelden Air France-KLM, de Amerikaanse investeringsmaatschappij Texas Pacific Group (TPG) en twee Italiaanse bedrijven: luchtvaartmaatschappij Air One en de investeringsgroep Management & Capitali. Air One is nu een concurrent van Alitalia en vliegt hoofdzakelijk op binnenlandse routes in Italië. Het Duitse Lufthansa is de zakelijke partner van Air One.

Air France-KLM heeft nu 2 procent van de aandelen van Alitalia; Jean-Cyril Spinetta, de topman van de Frans-Nederlandse onderneming, heeft steeds gezegd dat Alitalia eerst zelf een sanering moet doorvoeren.

De Italiaanse regering heeft een aantal voorwaarden aan de kandidaten gesteld: de koper moet over minimaal 100 miljoen euro aan reservekapitaal beschikken, alle 18.000 werknemers van Alitalia moeten hun baan houden, en het bedrijf moet zijn Italiaanse identiteit behouden.

Alitalia staat algemeen bekend om zijn inefficiënte bedrijfsvoering, die klanten wegjaagt. Terwijl vrijwel alle maatschappijen hun passagiersaantallen zien stijgen, heeft Alitalia te maken met een daling: 4,5 procent in december.

Behalve een verlieslijdende bedrijfsvoering heeft Alitalia ook nog een forse schuld op de balans staan van 1,03 miljard euro, zo bleek gisteren uit de cijfers. De vloot van het bedrijf is ook sterk verouderd. Analisten schatten de kosten van een totale sanering op ongeveer 3 miljard euro.