José Muñoz wint stripprijs

Pagina uit het stripalbum ‘Alack Sinner’ van José Muñoz

De Argentijnse striptekenaar José Muñoz (Buenos Aires, 1942) heeft de Grote Prijs van de stad Angoulème gewonnen. De belangrijkste prijs op stripgebied werd toegekend tijdens het stripfestival van Angoulème, dat van 25 tot 28 januari plaatsvond.

Het juryrapport prijst Muñoz als virtuoos schepper van een intens en complex oeuvre en wijst verder op de grote betrokkenheid van de striptekenaar bij belangrijke vraagstukken in de huidige samenleving.

De Japanse tekenaar Shigeru Mizuki won met Non Non Bâ – over zijn jeugd in Japan in de dertiger jaren – de prijs voor het beste stripalbum. Mizuki (1922) is één van de grondleggers van de griezelmanga. Verder werden in de categorie Essentiële boeken onder meer bekroond The Black Hole van de Amerikaanse tekenaar Charles Burns, en Pourquoi j’ai tué Pierre (Olivier Ka en Alfred).

José Munoz studeerde in Buenos Aires aan de kunstacademie en werkte in het begin van zijn carrière onder meer als assistent van Hugo Pratt (Corto Maltese). Hij tekende voor diverse Argentijnse magazines, maar vertrok in 1972 naar Europa, ‘om zich verder te ontwikkelen’. Vanaf 1974 werkte hij jarenlang samen met een andere Argentijnse emigrant: Carlos Sampayo. In 1975 verscheen het eerste deel van de serie Alack Sinner, later gevolgd door Joe’s Bar en in 1991 kwam de strip uit over de jazzlegende, Billie Holiday.

De meeste verhalen van Muñoz en Sampayo spelen zich af in de anonieme grote stad en zijn getekend in sombere, expressieve zwart-wit contrasten. Jazzmuziek speelt – als troost – een belangrijke rol in de verhalen. Op het ogenblik legt Muñoz de laatste hand aan een stripverhaal over Carlos Gardel, de legendarische Argentijnse tangozanger. In Leuven wordt op 10 februari een overzichtsexpositie over Muñoz geopend.

Wegens de stadsvernieuwing in Angoulème werden dit jaar alle grote stripboekenuitgevers gehuisvest in één enorm tentencomplex aan de uiterste rand van de stad. Deze ingreep leidde tot veel, vooral Franse, klachten over het ontbreken van fatsoenlijke horecavoorzieningen, waardoor een ‘normaal festivalleven’ onmogelijk was.