Internet Voorkeur

Reclamegeschiedenis.Wie iets wil schrijven over een aspect in de Nederlandse reclame, op zoek is naar een reclameaffiche of oude tv-commercials wil bekijken, kan terecht bij het Reclamearsenaal. Deze ‘bewaarplaats van het erfgoed van de Nederlandse reclame’ ontstond in 2000 uit een fusie van de stichting het Nederlands Reclame Archief en het Nederlands Reclamemuseum. Belangrijk onderdeel van het archief is de aantrekkelijk vormgegeven website, opgedeeld in een algemene informatieafdeling, een ‘Virtueel Museum’ en een ‘Kenniscentrum’. In het webmuseum zijn zo’n 19.000 reclame-uitingen vanaf de helft van de negentiende eeuw te bezichtigen. Het kenniscentrum bevat uiteenlopende geschreven informatie over de Nederlandse reclamegeschiedenis, waarin op trefwoord kan worden gezocht. Het historisch materiaal is doorzoekbaar op makers zowel als op adverteerders. Ook is er een digitale gids naar andere Nederlandse reclamecollecties. Er kunnen ‘virtuele reizen’ worden gemaakt door reclames in verschillende tijdvakken, van 1870-1915 tot 1990-2002. En er zijn wisselende exposities; op dit moment over verkiezingsaffiches van 1918 tot 2004. De bezoekers riepen het PSP-affiche ‘Ontwapenend’ met blote vrouw en koe als beste uit.

Zie verder meerwww.reclamearsenaal.nl.