Een Slagerij van Kampen – maar dan wel verboden

De Wit-Russische band Drum Ecstasy is sinds drie jaar verboden in eigen land.

Vanavond treden ze op in Amsterdam. Een show met Heavy Dance Music.

De Wit-Russische Drum Ecstacy met Phil Tsjmyr (rechts) op bas, trom en boormachine. Foto Dennis F. Beek LEEUWARDEN - Wit Russische illegale band XTC in Poppodium Romein te Leeuwarden. © Foto: Dennis F. Beek / http://fotograaf.defotojournalist.nl/dfbeek/home Beek, Dennis

De Wit-Russische band Drum Ecstasy is beroemd. „Als de hoogste jurist uit de administratie van onze president tijd maakt om een club op te bellen om een concert van ons te verbieden – dat is roem”, grijnst Phil Tsjmyr (38), bespeler van de elektrische bas, een grote trom en een aangepaste boormachine in Drum Ecstasy. De band zit in de kleedkamer van poppodium Romein in Leeuwarden uit te blazen van het zojuist afgeronde optreden.

De instrumentale band, die in 1993 in Minsk werd opgericht, is sinds drie jaar verboden in eigen land. Drum Ecstasy mag in Wit-Rusland niet meer in het openbaar optreden en radio- en tv-stations mogen de muziek niet draaien. „Van bevriende dj’s hoorden we opeens dat we op een zwarte lijst waren gezet”, zegt Phil.

Tijdens hun tournee door Duitsland en Nederland geven Tsjmyr en twee percussionisten een show die enigszins klinkt als The Prodigy en er uitziet als een kameruitvoering van het slagwerkcollectief Slagerij van Kampen. Zelf noemen ze het HDM, Heavy Dance Music. Vanavond spelen ze in Amsterdam.

Meestal speelt Drum Ecstasy met een slagwerker meer. Deze ontbreekt bij de tournee, omdat hij door administratieve problemen geen uitreisvisum kreeg. “Dat hebben wij in Wit-Rusland nog nodig: toestemming om het land uit te reizen”, zegt Phil schamper. “En het kost nog geld ook.” In Rusland, het enige land waarvoor geen uitreisvisum nodig is, brengt de band regelmatig grote zalen met dance-liefhebbers in de stemming voor een nacht lang feesten.

De regering van president Aleksandr Loekasjenko verbood Drum Ecstasy in 2004, samen met vijf andere bands, omdat ze zijn tienjarige regeringsjubileum met een optreden voor de oppositie hadden ‘gevierd’. „Loe”, zoals Drum Ecstasy de president graag noemt, kon er niet om lachen, al speelt hij zelf trekharmonica. Hij regeert het land sinds 1994 met behulp van een apart soort communistische ideologie, waarbij willekeur, propaganda en dreigementen een belangrijke rol spelen. Vrijheid van meningsuiting is er al jaren niet.

Phil benadrukt dat Drum Ecstasy een commercieel project is, waarmee de bandleden hun brood verdienen. Kort vóór het verbod beleefde de band een doorbraak in Rusland, met de soundtrack voor de grootste ‘blokbaster’ van Russische bodem ooit, de film Notsjnoj Dozor (Nachtwacht). „Een Wit-Russische band die muziek maakt voor zo’n grote film, dat was iets ongehoords”, zegt Phil. „Maar de interviews die we zouden krijgen, werden allemaal afgelast, en veel clubs durfden ons niet meer uit te nodigen. Daardoor zijn we veel geld misgelopen.”

Vova (33) mengt zich in het gesprek. Hij speelt niet in de band, maar mocht mee op tournee toen in de minibus de plek van de slagwerker zonder uitreisvisum vrijkwam. Hij wil contacten opdoen voor een tournee met zijn eigen band, die Franse chansons ten gehore brengt. „Onschuldige liefdesliedjes, dus wij zijn nog niet verboden”, grinnikt hij.

Vova, die liever niet met zijn achternaam in de krant wil, vertelt over een Wit-Russische tv-zender zoals the Box, die verzoeknummers draait. „De clips en liedjes die daar worden uitgezonden zijn van zo’n absurd laag niveau, dat kun je je hier nauwelijks voorstellen. Maar de gemiddelde Wit-Rus, vooral die in de provincie, weet niet beter. Waar zou hij betere muziek vandaan moeten halen? Alle media zijn van de staat. Als je pech hebt, zitten er op drie tv-kanalen tegelijk professoren te vertellen hoe goed wij het hebben en hoe slecht het leven in het westen is.”

Misja Dorosjkevitsj (38), designer van de website van Drum Ecstasy, webjournalist en ook mee op reis om zijn blikveld te verbreden, beaamt dat: „Door het huidige systeem kunnen gewillige, maar ongetalenteerde mensen in de politiek en in de muzikale wereld opeens bekend worden. Ze mogen optreden op grote staatsaangelegenheden en krijgen zendtijd op de tv, terwijl ze niets kunnen, zolang ze maar niet uit de pas lopen.”

Wat het land op dit moment het meeste nodig heeft, is culturele opvoeding, zeggen de muzikanten. „Sommige ambassades en bedrijven verzorgen tentoonstellingen en uitwisselingen, dat is erg belangrijk.”

Drum Ecstasy speelt de laatste tijd veel bij commerciële evenementen in Rusland, maar treedt ook nog wel bij besloten, experimentele muziekavonden in Wit-Rusland op. Phil: „Door in het buitenland nieuwe invloeden zo veel mogelijk op te pikken, kunnen we laten zien dat er meer soorten muziek zijn dan veel mensen in Wit-Rusland denken. ”

Drum Ecstasy treedt vanavond op in Bitterzoet, Amsterdam. Aanvang: 21:00 uur, 6 eurowww.drumecstasy.com

    • Thalia Verkade