Van watusi tot break dance

GEREMIXED: Freddy Mercury van Queen Foto AP ARCHIV--Queen-Saenger Freddie Mercury bei einem Konzert in Koeln am 20. Juli 1986. Freddie lebt - zumindest auf Video: Die oesterreichischen Clip-Regisseure Rudi Dolezal und Hannes Rossacher haben den 1991 an Aids verstorbenen Saenger auferweckt, indem sie unveroeffentlichtes Filmmaterial in "Queen Rocks - The Video" zusammengeschnitten haben. (AP PHOTO/MARCO ARNDT) Associated Press

Mash potato, twist, chicken dance, pogo, jerk, watusi en niet te vergeten de vogeltjesdans – de geschiedenis van de popmuziek heeft tientallen dansen opgeleverd. En er komen er nog steeds bij. Zoals de jump, de paar jaar oude dans die vorige week in Leven &cetera werd gesignaleerd.

Jump hoort bij de gelijknamige muziekstijl, een dance-soort waarvan alleen zeer geoefende oren kunnen horen dat die anders klinkt dan hardcore. Of misschien is jump wel een substijl van het hoofdgenre hardcore, ik weet het niet. Dance is tenslotte een wereld van kleine verschillen, van hele en halve covers en van pseudoniemen en gelegenheidscombinaties die voor buitenstaanders ondoorgrondelijk zijn.

Neem bijvoorbeeld ‘Another One Bites The Dust’, een video die de clipzenders of wat daar nog van over is nu regelmatig uitzenden. Iedere oudere popliefhebber weet dat dit een nummer van Queen is, met een baslijn die uit duizenden herkenbaar is. Queen vs The Miami Project staan er als uitvoerende artiesten vermeld. Achter The Miami Project blijken dan weer twee dj’s schuil te gaan: Cedric Gervais en Second Sun. Cedric Gervais is een Fransman uit Marseille die nu in clubs in Miami werkt, Second Sun is vermoedelijk een Amerikaanse dj.

Zoals zo vaak met dance-versies van bekende nummers hebben ze aan ‘Another One Bites The Dust’ slechts een een beatje toegevoegd en het geheel wat versneld. De veranderingen zijn zo gering dat je niet begrijpt niet dat er twee dj’s voor nodig waren. Een cover in strikte zin, een eigen versie van het origineel, is ‘Another One Bites The Dust’ dan ook niet: het is niet meer dan remix. (Hetzelfde geldt trouwens voor ‘Proper Education’, een remix van Eric Prydz van een nummer van Pink-Floyd die nu hoog in de Top 40 staat).

Ook de clip bij ‘Another One Bites The Dust’ is een soort remix. Twee kleine, witte jongens met veel gel in hun haar, afkomstig uit een Engelse buitenwijk, gaan naar een club. Daar worden ze uitgedaagd door een stel grote zwarten tot een danswedstrijd. De kleinen doen hun best, maar ze leggen het af. Na enige oefening komen ze terug in de club en jawel hoor, nu verslaan ze de grote, zwarte dansers.

Zo is ‘Another One Bites The Dust’ de duizend-en-eerste clip over een dans-battle, met een clichématig jongensboekverhaal als rode draad. Zelfs de dans waarmee de kleine jongens de grote uiteindelijk verslaan is niet nieuw. Met hun head-spins, radslagen en salto’s doen ze een orthodoxe break dance uit de late jaren tachtig.

BERNARD HULSMAN

    • Bernard Hulsman