Spunk over beeld & geluid

Wat heeft Robbie Williams dat Madonna niet heeft? Bij het online jongerenmagazine Spunk weten ze het

OTTERVACHT: Robbie Williams Foto Notimex Robbie Williams en conferencia de prensa en la Ciudad de Mèxico. ESMAS

robbie’s williams borsthaar en zijn nieuwe clip

Wat ik, en een groeiende groep mensen met mij, verkeerd vinden, is dat je heel erg je best moet doen om een dag door te komen zonder dat het borsthaar van Robbie Williams ergens een keer op je netvlies wordt gedrukt. Op de televisie, in platenzaken, op stations: het uitgedroogde stuk ottervacht op zijn borst duikt op steeds meer plekken op, met als gevolg dat relatief veilige locaties als de grotten van Han en de Pagode in de Efteling overspoeld worden door culturele vluchtelingen. En vluchtgedrag is hier noodzakelijk, want er wordt in het huidige maatschappelijke klimaat nog nauwelijks rekening gehouden met mensen die oprechte hartepijnen ondergaan bij het zien van Robbie's verdorde borstgazon. Mensen zoals jij en ik.

Het lijkt er ook niet op dat er snel betere tijden zullen aanbreken voor ons getergde tegenstanders van zijn torso, want dit weekend is de situatie flink verslechterd. In de videoclip van zijn nieuwe single ‘She’s Madonna’ is Robbie gekleed als vrouw. In een jurk. Met een enorm decolleté. Waardoor er meer borsthooi is te zien dan ooit tevoren. Er kwam rook uit mijn oogkassen, toen ik het zag. Vervolgens zakte ik door mijn knieën, spartelde ik maniakaal heen en weer op de vloer en kermde ik herhaaldelijk „coltrui, alsjeblieft, probeer het eens... een coltrui” voor me uit. Al moet het door mijn wild heen en weer schuddende wangen zoiets geklonken hebben als „cwowoltwuiw awswewiewt pwoweew hewt eeweens... ewen cowtwuiwui”.

MARTEN MANTEL (SPUNK)

maf: zweedse electro

Het geheugen van mijn mp3-speler raakt tot mijn blijdschap steeds voller met Zweedse electro. Heel lang werd dit genre gezien als een substroming van indie en werd het niet tot de electro gerekend. Dit vanwege de mate waarin daadwerkelijke instrumenten (naast keyboards en computers) deel uitmaken van de muziek. Maar nu de Zweedse electrobands steeds groter worden in Europa, is het tijd om het toch echt te gaan zien als een heel eigen genre.

Het eerste grote Zweedse succes was van de twee piepjonge jongens van Lo-Fi-Fnk die inmiddels heel Europa doortouren met hun vrolijke kauwgomballenrobotmuziek en donderdag in al hun grootsheid te bewonderen zijn in de Melkweg. Maar daarnaast zijn ook Suburban Kids With Biblical Names in opmars. Deze twee kinderlijke mannen uit Lötkärr creëren met hun draaitafels en toetsenborden de meest maffe beats en de vreemdste geluiden.

Inmiddels laten ook niet Zweden zich inspireren door dit genre. Op het album The Bird of Music van de Brooklynse meisjes van Au Revoir Simone zijn de Scandinavische invloeden van Lo-Fi-Fnk en Suburban Kids With Biblical Names zijn duidelijk herkenbaar. Ik wacht met smart op 7 februari, want dan voeg ik ook dit album toe aan mijn favoriete playlist. Het mooie is dat deze meisjes de blije muziek nog iets zoeter maken dan hun voorgangers en bewijzen dat goede Zweedse electro in de hele wereld gemaakt kan worden.

inez piso (spunk)

    • Marten Mantel
    • Inez Piso