Schoolsucces en sekse (1)

Naar aanleiding van de column van Leo Prick (W&O 13 januari): als leraar scheikunde en natuurkunde viel het mij altijd op dat in de onderbouw de meisjes erg hun best deden en dan ook redelijke cijfers haalden. Als het echter wat moeilijker werd, dan gingen de cijfers rap omlaag. De jongens konden meestal nog wel tegen een stootje - ze hadden geluierd en konden er nog wel een schepje bovenop doen. Het gaf mij het beeld van een zwembad met een bodem die schuin omlaag loopt. In het ondiepere gedeelte liepen de meisjes al op hun tenen, terwijl de jongens op hun knieën speelden.

Als we in dieper water kwamen konden de jongens nog hogerop komen, maar bij de meisjes kwam het water tot boven de lippen.

De meisjes werden op school altijd een beetje bevoordeeld boven de jongens, zowel bij leraren als bij leraressen. Dat vonden de meisjes normaal. Als ze gelijk behandeld worden, dan was dat `oneerlijk`.

Het is natuurlijk nog steeds zo, dat maar weinig meisjes opteren voor een bèta-stream. Waar er tegenwoordig wat meer meisjes voor een TU kiezen, betreft het vooral nieuwe softe richtingen, ook wel `technische flutkundes` genoemd.

    • Ir. J. de Koning Per E-Mail