Privatiseren spoorwegen is zeer wenselijk

Het hoofdartikel (NRC Handelsblad, 20 januari) over het Europese spoorwegnet verdient enige kanttekeningen.

Ten eerste ontbreekt hier en daar de argumentatie. Zo wordt gesteld dat de dienstverlening in Groot-Brittannië gemiddeld slechter is dan in Duitsland en Frankrijk, zonder dat dit wordt toegelicht. Ook wordt beweerd dat reizen per trein in Groot-Brittannië duurder is. Alsof treindiensten homogene producten zijn. Ten tweede zijn wij het oneens met het standpunt over het spoormonopolie. Als argument wordt aangedragen dat er maar één trein op de rails kan rijden op één moment. Hetzelfde kan natuurlijk gezegd worden van wegen en luchthavens. Op een luchthaven vertrekken vliegtuigen langs dezelfde routes, doch op verschillende tijdstippen. Voor hogesnelheidstreinen ziet u dat probleem blijkbaar niet.

Ten derde, zowel in Groot-Brittannië als in andere Europese landen staat de privatisering van de spoorwegen nog in de kinderschoenen: het is het begin van een proces dat zal leiden tot betere dienstverlening, meer keuzevrijheid en scherpere prijzen. Bovendien zijn er landen waar geprivatiseerde spoorwegen sinds jaar en dag bestaan en goed functioneren, zoals in de VS.

Ten vierde, wordt het calimero-effect wederom gebruikt ten nadele van de Nederlandse consument. Waarom zou het slechter zijn als Deutsche Bahn of SNCF gaat concurreren met de NS? Op een Europese markt moeten spoorwegen kunnen concurreren met elkaar en met andere vormen van vervoer zoals vliegtuigen en wegtransport.

    • Jeroen Benning
    • Michel Brouwers