Dockwise blij met ‘snel’ geld

Dockwise, wereldmarktleider in zwaar zeetransport, is door offshorebedrijf Heerema verkocht aan participatiemaatschappij 3i. Dockwise treurt niet om het afscheid: een snelle investeerder kan helpen bij de groeiplannen.

Dockwise bracht in 2004 de Thunder Horse, het grootste olieplatform ter wereld, van Zuid-Korea naar Mexico Foto Dockwise Dockwise

Aanvankelijk was bestuursvoorzitter André Goedée enigszins teleurgesteld dat Dockwise, wereldmarktleider in zwaar en complex zeetransport, door eigenaar Heerema zou worden verkocht. Immers, offshorebedrijf Heerema was zestien jaar lang, samen met de Noorse rederij Wilhelm Wilhelmsen, een „trouwe en betrouwbare” aandeelhouder geweest. Maar de teleurstelling sloeg om toen Goedée zich realiseerde dat de nieuwe eigenaar, private equitymaatschappij 3i, een veel betere partij is om Dockwise te helpen bij zijn ambitieuze groeiplannen. „Bij Heerema waren we een van de vier divisies en moesten we, als het ging om investeringen, altijd opboksen tegen de andere bedrijfsonderdelen. Bij 3i gaat het alleen om ons. 3i heeft een groot netwerk in de olie- en gasindustrie en kan daardoor deuren voor ons openen die nu nog gesloten zijn. Bovendien heeft 3i een enorme investeringskracht. Nee, we gaan er absoluut niet op achteruit door de verkoop.”

Met 3i als grootaandeelhouder hoopt Dockwise zijn „heftige groeistrategie” te kunnen blijven realiseren: bedroeg de omzet in 2003 130 miljoen dollar, vorig jaar was dat het dubbele en in 2010 wil Goedée uitkomen op minimaal een half miljard dollar. Het bedrijf haalde eind 2004 het wereldnieuws met het transport van de 60.000 ton wegende Thunder Horse, het grootste drijvende olieplatform ter wereld, van Zuid-Korea naar de Golf van Mexico. Vorig najaar bracht Dockwise drie afgeschreven kernonderzeeërs uit Russische marinehavens voor ontmanteling naar Moermansk, een klus die de Russen niet eerder uit handen hadden gegeven.

Ook de aard van de activiteiten moet veranderen: Dockwise wil zijn leidende rol op het gebied van zeetransporten (olie- en gasplatforms, onderzeeërs en kranen) uitbreiden en zich tevens ontwikkelen tot installateur van olie- en gasinstallaties op zee en op land, zoals raffinaderijen en krachtcentrales. De installaties worden om kostentechnische redenen vaak in het Verre Oosten gebouwd en door Dockwise in hun geheel vervoerd naar de plaats van bestemming. „Dat is een enorme groeimarkt”, aldus Goedée. In de afgelopen paar jaar installeerde Dockwise al vier platforms, voor dit jaar en volgend jaar staan er drie in de planning en er lopen aanbiedingen voor vijf andere.

Reden voor de koerswijziging is dat Dockwise wil groeien en minder afhankelijk wil worden van de cyclische olie- en gasindustrie en scheepvaartwereld. „Er is nog geen sprake van overcapaciteit, maar er komen wel steeds meer nieuwe spelers af op die groeiende markt”, legt Goedée uit. „En daar willen we geen extra capaciteit aan toevoegen.”

Het zeetransport, nu nog goed voor 90 procent van de omzet, moet dalen tot 50 procent, de rest van de omzet moet op termijn komen uit de installatie van olie- en gasplatforms op zee en op land.

Dockwise voert circa honderd projecten uit per jaar, variërend van het vervoer van olieplatforms tot baggerschepen en luxe jachten, veelal met behulp van afzinkbare schepen. Goedée: „We hebben onze vloot, die vijftien schepen telt, afgesteld op de top van de markt, zodat we veel grote opdrachten krijgen.”

Dat private equitymaatschappijen de neiging hebben om bedrijven na een paar jaar weer te verkopen, deert Goedée niet. „Als 3i ons de komende jaren helpt om autonoom en via acquisities te groeien, dan wordt Dockwise een heel ander bedrijf en zijn we over drie tot vijf jaar weer interessant voor een nieuwe eigenaar. Voordeel van een strategische partner als Heerema is weliswaar dat die doorgaans langer aandeelhouder blijven, maar met onze plannen kies ik op dit moment toch voor een private equitypartij.”

    • Friederike de Raat