Voor een vijfje gaan kan niet

Studenten van het Amsterdam Fashion Institute hebben hun eigen modemerk: Individuals.

Vanaf deze week is het merk te koop in een aparte winkel.

Een van de studenten noemde Individuals al een reality school. Alles is voor het echie. Foto Roger Cremers Nederland, Amsterdam, 24-01-2007 Individuals is een modemerk ontworpen, geproduceerd en in de markt gezet door studenten van de AMFI (Amsterdam Fashion Institue). Mensen van de winkel aan het Spui 23 in Amsterdam maken etalagepoppen met de kleding gereed. PHOTO AND COPYRIGHT ROGER CREMERS Cremers, Roger

Op het eerste gezicht is de Individual Statement Store een hippe winkel als zo veel andere. Maar in het minimalistisch ingerichte hoekpand aan het Spui, hartje Amsterdam, valt een vreemd detail op.

Aan een hagelwit giletje hangt een polaroid met daarop geschreven de naam Rudolph. Aan een T-shirt hangt een foto met de naam Priscilla. De namen verwijzen niet naar het kledingstuk, zoals gebruikelijk, maar naar een van de ontwerpers die werkten aan de Individuals collectie. Zeventien studenten Fashion en Design schreven zich vorig jaar januari in voor het praktijkgerichte lesonderdeel van het Amsterdam Fashion Institute, een modeschool waar studenten opgeleid worden voor een baan in de confectie. Na de zomer gingen ook Management- en Marketingstudenten met het concept aan de slag.

Sinds deze week is het resultaat van al hun inspanningen te zien in een echte winkel, de Individual Statement Store. Het label en de winkel zijn een doorlopend project. Beide bestaan zolang het werkt. Dat kan kort, maar ook lang zijn. Nannet van der Kleijn, docent en initiator van Individuals, hoopt natuurlijk op het laatste. „Het is een merk in opbouw, we doen er alles aan om het te laten groeien.”

Net als bij een echt modemerk creëert het AMFI gelegenheden om Individuals op de juiste plek te krijgen. Voor pers en winkels is er een halfjaarlijkse modeshow en tijdens modevakbeurzen kunnen detaillisten uit het hele land de ontwerpen van de studenten bestellen.

Al voordat Van der Kleijn ging werken bij het AMFI liep ze rond met het idee om studenten te laten ervaren hoe onderwijs en industrie in elkaar grijpen. Anderhalf jaar geleden werd ze benaderd door de modeschool, en kon ze haar plan uitvoeren. „Omdat het AMFI drie richtingen heeft die voor de hele modeketen staan, kon ik laten zien waar de school voor staat. Individuals is een geweldig proces. Studenten maken een collectie van a tot z, ze zien dat hun ideeën waardevol zijn én hoe die uiteindelijk bij een klant terechtkomen.

Een van de studenten noemde Individuals een reality school. Van der Kleijn vindt dat treffend getypeerd. „Het is voor het echie. Studenten moeten dingen écht afronden, ze kunnen niet voor een vijfje gaan.”

Wordt dit een nieuwe ontwikkeling in het modeonderwijs? Volgens Van der Kleijn is ‘praktijkonderwijs’ niet nieuw. Je ziet het ook buiten de mode. „Maar er zijn weinig goede voorbeelden van.” Volgens haar is de behoefte groot. „Het is ook de verantwoordelijkheid van een school om de leerlingen te laten zien in wat voor wereld ze terecht zullen komen. Het gaat om meer dan alleen kleertjes en shows.”

Pauline Heuberger (1985) is een van de acht studenten Fashion & Management die verantwoordelijk waren voor de productie van de kleding en de stoffeninkoop. Ze vond het een hele klus om de ontwerpers in toom te houden. „Die wilden de duurste materialen. Wij moesten een combinatie vinden tussen exclusieve en betaalbare stoffen”, zegt Heuberger.

Als een van de Fashion & Branding studenten hield Lisa Kuyper zich bezig met de opzet van de Individual Statement Store. Voor de winkel is „enorm veel” inspiratie opgedaan in Parijs bij het supertrendy miniwarenhuis Colette, maar ook in Rotterdam bij Studio Hergebruik. Voor Kuyper is het Individuals avontuur nu voorbij. En dat vindt ze jammer. Al dacht de 23-jarige studente daar tijdens het project soms anders over. „Je werkt dag en nacht, en je ziet maar geen eindresultaat. Maar je moet het afmaken, het is je eigen ding.” En er was één troost: „En het is leuker dan college volgen.”

Spui 23, Amsterdam. Zie ook www.individualsatamfi.nl

    • Georgette Koning