Vanaf morgen niet meer: bedelende uitsmijters

Vergeet bij vertrek de portier niet! Brinkhorst, Eric

Ze kunnen je avond bederven. Uitsmijters die je na een gezellige avond stappen staan op te wachten bij de uitgang. Deze mannen, die net zo breed als lang zijn, gaan pontificaal voor de deur staan en houden dan bedelend hun hand op, want voor het openen van de deur hebben ze wel een vergoeding verdiend. Zo lijken ze niet alleen de taak te hebben om mensen buiten, maar ook binnen te houden. Je moet als klant verdomd sterk in je schoenen staan wil je het lef hebben om deze gorilla’s aan de deur te negeren.

Waarom zouden uitsmijters het verdienen een fooi te krijgen? Ze doen hun werk en krijgen daar gewoon voor betaald. Natuurlijk kun je dan wel de behoefte hebben om portiers een extraatje te geven, bijvoorbeeld omdat ze gewoon hun werk goed doen. Net zoals een vriendelijke ober of een snelle pizzabezorger een fooi kan krijgen. Het verschil is echter dat het initiatief om fooi te geven dan vanuit de klant zelf komt.

Waar halen die uitsmijters het lef vandaan om zelf om fooi te vragen? Je ziet de mensen bij McDonald’s toch ook geen fooi vragen nadat ze een paar hamburgers hebben ingepakt? Ik vraag de lezers van nrc.next toch ook niet mij fooi te geven voor het schrijven van dit stuk?

Het gedrag is nog extra ongepast als je bedenkt wat de klant al uitgeeft op een avond. Bij de gemiddelde discotheek heb je nog niks genuttigd of je bent al minstens vijf euro aan entree lichter. Vervolgens bestel je een paar drankjes en dan blijkt dat inflatie een fenomeen is dat vooral in de horeca plaatsvindt. Een biertje kost al gauw twee euro en voor mixdrankjes wordt het drievoudige berekend. Zelfs als je je consumptie via het toilet aan de discotheek teruggeeft, kan er een strenge juffrouw zitten die je niet laat vertrekken voordat je wat muntjes op haar schoteltje hebt gegooid.

Fooi vragen is principieel onjuist en bij (te) dure gelegenheden als discotheken zelfs erg ongepast.