Jojoën met flesje volle yoghurt

Het nieuwe yoghurtdrankje Optimel Control (‘helpt minder te eten’) is een groot succes, meldde Campina afgelopen maandag. Het zou vrijwel overal zijn uitverkocht. „Briljante marketingtruc”, zei de directeur van concurrent Danone. Hoe dan ook, hier zijn de vragen: helpt het echt minder te eten? En hoe dan?

Het gepatenteerde geheim (1996) achter de yoghurtdrank komt oorspronkelijk van het Zweedse bedrijf Lipid Technologies Provider (LTP) AB. Dat ontwikkelde Olibra, uit palm- en haverolie. Uit de haverolie zijn moleculen gewonnen waarin suikermoleculen zijn gebonden aan een vetmolecuul, zogenoemde glycolipiden. Een paar jaar later deponeerde LTP het patent voor een product met ‘verbeterd verzadigingsgevoel dat bij een volgende maaltijd tot minder calorieopname leidt’. De glycolipiden uit haverolie worden daarin op speciale wijze gemengd met palmolie. Er ontstaan bolletjes die niet alleen goed oplossen in waterige producten (als yoghurt) maar die ook zwaar verteerbaar zijn.

Olibra blijft daardoor lang in de kronkeldarm, de laatste 3 meter van de dunne darm. Dat darmdeel stuurt moleculen naar de hersenen met de boodschap ‘genoeg gehad’. Olibra heet inmiddels Fabuless, sinds het Limburgse DSM het Zweedse LTP heeft overgenomen, en Fabuless zit weer in Optimel Control.

Nu de praktijk. Drie onderzoeken tonen dat wie een yoghurt als Optimel Control drinkt, vier uur later minder eet. Maar toen mensen drie weken achter elkaar het yoghurtdrankje namen, maakte de energieopname niets meer uit, vergeleken met mensen die een drankje zonder Fabuless namen.

De wetenschappers verklaren het falen met de onweerstaanbare verleiding van eettentjes op elke hoek en de alom tegenwoordige snoep- en frisdrankreclames. Dit was overigens onderzoek bij mensen met normaal gewicht.

Interessanter is het experiment aan de Universiteit van Maastricht met 96 dikke vrouwen. Die vielen eerst zes weken fors af op een dieet van vijfhonderd kilocalorieën per dag. Daarna kreeg de helft nog vier maanden de verzadigende yoghurt, de andere helft nepyoghurt. In die placebogroep kwam er gemiddeld weer drie kilo bij. Terwijl het verzadigende drankje de gewichtstoename gemiddeld tot ruim een kilo beperkte.

Met forse individuele variatie: zowel 2,4 kilo verder afvallen als 4,5 kilo aankomen in vier maanden lukte, met het steuntje in de rug van Optimel Control.

    • Wim Köhler