Inspectie wist niet van railproblemen

De Inspectie van Verkeer en Waterstaat was niet op de hoogte van de veiligheidsproblemen met RandstadRail op het moment dat zij toestemming gaf om met de trams te gaan rijden. Dat heeft de inspectie vanochtend bevestigd. Bestuurders van het stadsgewest Haaglanden zouden op de hoogte zijn geweest van de veiligheidsproblemen, maar verzwegen die voor de inspectie, zo meldde de Volkskrant vanmorgen.

Omdat het onderzoek van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat nog loopt, wil een woordvoerder er niet meer over zeggen. Uit geheime notulen zou blijken dat bestuurders van Haaglanden wisten dat het onverantwoord was om al eind oktober te starten met RandstadRail.

De Haagse wethouder voor verkeer Pieter van Woensel (VVD), tevens portefeuillehouder verkeer en vervoer bij stadsgewest Haaglanden, ontkent dat vandaag in deze krant. „Het was absoluut niet onverantwoord om te starten met RandstadRail. We zouden nooit begonnen zijn met rijden als we ook maar enige aanwijzing hadden dat het onveilig zou zijn. Alle problemen waren opgelost en alle deskundigen waren het erover eens dat het veilig was.”

Desondanks ontspoorde kort na de start van RandstadRail een aantal voertuigen. Op 29 oktober reden de eerste trams, op 2 november ontspoorden twee voertuigen. En aan het einde van die maand, op 29 november, ontspoorden twee RandstadRail-voertuigen op dezelfde dag. Bij de ontsporing bij de Haagse halte Ternoot vielen geen gewonden, maar bij de ontsporing bij de halte Forepark vielen zeventien (licht)gewonden.

De inspectie besloot daarop RandstadRail voor het grootste gedeelte stil te leggen. Er werd alleen nog gereden op de Rotterdamse lijn tot aan Nootdorp. Uit onderzoek van vervoersmaatschappij HTM en het onafhankelijke onderzoeksbureau DeltaRail bleek vorige maand dat de ontsporing bij Ternoot werd veroorzaakt door een ongelijke ligging van de rails. Het ongeval bij Forepark werd veroorzaakt door defecte wissels.

wethouder: pagina 2