Een helihaven als alternatief herriespeeltje voor de rijken

Waar winden stedelingen zich over op? In Rotterdam gaan helikopters met zakenreizigers wellicht dagelijks langs woonwijken vliegen.

Langs de Nieuwe Maas grazen nu nog schapen. (Foto Walter Herfst) Rotterdam, Scharendijk 17 januari 2007 Toekomstige helikopter-landingsplek onder de rook van de Van Brienennoordbrug. Foto: Walter Herfst schapen Herfst, Walter

Vlakbij de Van Brienenoordbrug, aan de Nieuwe Maas, zal mogelijk dit jaar nog een helikopterhaven worden aangelegd. Veertig vluchten per dag wil de firma Helinet in samenwerking met vervoerder Connexxion uitvoeren. De vluchten, op de Rotterdamse Schaardijk, moeten deel gaan uitmaken van een lijndienst tussen Amsterdam en Brussel, met Den Haag, Rotterdam en Antwerpen als opstapplaatsen.

Burgemeester en wethouders van Rotterdam zien de komst van de helikopters wel zitten. „De aanleg van de helihaven zal een impuls bieden aan de economische ontwikkeling van de regio en draagt daarmee bij aan de versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland”, aldus hun voorstel om het bestemmingplan te wijzigen. De gemeenteraad beslist waarschijnlijk in maart. De SP spreekt alvast van „een speeltje voor de rijken”.

Helinet biedt een „gegarandeerde reistijd gecombineerd met aanzienlijke tijdsbesparing”. Een vlucht tussen Amsterdam en Rotterdam gaat ongeveer 170 euro kosten, vergelijkbaar met die van een taxi. De heli biedt plaats aan maximaal zes personen. „Wij gaan niet het fileprobleem in Nederland oplossen, maar we bieden wel een alternatief voor mensen die per se ergens op tijd willen zijn”, zegt initiatiefnemer en directeur Aernoud Dekker van Helinet. Hij vertelt dat het bedrijf met in totaal vijftien gemeenten in Nederland, België en Duitsland in gesprek is, maar dat de procedures lang zijn en dat ambtelijke molens langzaam draaien. „Het is soms moeilijk uit te maken wie in Nederland de baas is.” Behalve bij gemeenten moeten ook vliegvergunningen worden aangevraagd bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Die heeft onlangs een eerste aanvraag binnen gekregen.

Rotterdammers uit aanliggende wijken Het Lage Land, Prinsenland en De Esch reageren terughoudend. „We wonen nu al op enkele honderden meters afstand van de snelweg en daar hebben we last van”, zegt Peter van Dijken, secretaris van het Bewonerssteunpunt Alexanderpolder. „Straks komen daar ook nog die milieuverpestende helikopters bij.” In een brief aan de deelgemeente schreef hij: „Wij zijn niet tegen het inzetten van helikopters bij rampen en ongelukken, maar wel tegen het feit dat duizenden bewoners langs de A16 dreigen te worden opgescheept met nog meer geluidshinder en luchtverontreiniging dan tot nu toe al het geval is.”

Samen met een andere bewoner, voorzitter Leo van Duyvendijk van het bewonersplatform De Esch, staan we aan de rand van het weiland waar de helikopterhaven moet worden gebouwd. In de omgeving liggen twee bedrijventerreinen, Rivium en Brainpark, waar Helinet klanten hoopt op te pikken, met eigen taxi’s. „Het economisch nut is vaag”, zegt Van Duyvendijk. „Er zitten hier wel bedrijven, maar de helikopterservice is bedoeld voor de hele stad. Men kan net zo goed vliegen op Zestienhoven.”

Dat laatste is echter geen optie, want de luchthaven zit al aan de grenzen van de geluidsnormen. „De locatie van de helihaven is zo gekozen dat de geluidsbelasting en de veiligheidsrisico’s aanvaardbaar zijn”, aldus het college, dat op grond van akoestisch onderzoek geen „onevenredige geluidhinder” verwacht.

De meeste bezwaren die Helinet ondervindt, gaan over geluid. Daar valt volgens het bedrijf wel iets op af te dingen. „Wat de een herrie vindt, is voor de ander acceptabel. Wat de een storend vindt, is voor een ander nauwelijks hoorbaar.”

Op grotere hoogte maakt een helikopter niet meer geluid dan een passerende auto, stelt Helinet. Er zijn ook veel misverstanden over helikopters. „Het zijn al lang niet meer de herrieapparaten die bekend zijn van vele films en televisieseries over de Vietnamoorlog.”