Buurjongen overbodig

Monkey Chase moet dikke baby’s verleiden om erachter aan te kruipen. Fisher Price

Een liedje als beloning en niet van je moeder. Wat het kindje goed doet wordt doorgaans beloond met complimenten en warme dankbaarheid van ouders. Maar nu ook met een elektrisch lied. Speelgoed van Fisher-Price zingt voor een kind dat piest en poept in een potje. ‘Goed zo Janneman, grote jongen’, juicht moeder. Ook uit eigenbelang. Want het gaat niet om een geweldige prestatie van Jan, dat hij het op het potje doet, dat gaat vanzelf, maar het scheelt vooral een luier. Goed zo!

Fisher-Price heeft een piespot gemaakt in de vorm van een toiletmeubel zoals volwassen die gebruiken, ook steeds meer Fransen. Redenering: kindje wil hetzelfde als wat ouders hebben en doen. Een boormachine, een eigen watercloset. Fisher-Price maakte hem. Net echt. Er zit een rol aan die, als je eraan draait, klinkt als een rol wc-papier aan de muur. En er zit een knop op die het geluid geeft van doortrekken en spoelen.

Maar doorspoelen doet het speelgoed-wc’tje niet. Het eigenlijke piespotje zit los in het witte meubel en moet eruit gehaald worden om leeg te kiepen en schoon te maken. Een gevoelig piespotje, het zingt een lied als er wat in komt.

Of het helpt, sneller zindelijk van een zingende wc, is de vraag en het antwoord zal eeuwig uitblijven. Omdat je geen twee identieke kinderen hebt voor een duurproef; één op de Fisher-Priceplee en één op een los piespotje. Tip: kindje rond laten lopen in blote kont, moet je eens zien hoe snel het zindelijk is. Ervaring!

Fisher-Price neemt ouders niet alleen werk uit handen (zie de gemotoriseerde zingende schommelwieg in deze krant van 12 januari) maar neemt zelfs moderne zorgen van ze over.

Dikke kinderen. Hoogst actueel. Volgens de brandmanager Benelux van Fisher-Price worden kinderen van nog maar nul nu ook al te dik. Omdat ze niet bewegen. Ik wou, herinner ik me van mijn kinderen toen ze klein waren, dat ze wel eens niet bewogen. Maar de moderno’s oefenen in stilzitten voor later, als ze tv kunnen kijken op de bank.

Voor de kleine kinderdiktebestrijding ontwikkelde Fisher-Price de lijn Go Baby Go. Speelgoederen die de kleine moeten overhalen om in beweging te komen. Een dier dat in de verste verte niet op een giraf lijkt maar wel zo wordt genoemd, moet een bal in zijn open mond krijgen. Baby moet zich optrekken aan het beest om de bal in de bek te kunnen doen. Lukt dat, dan wordt het kind beloond (zegt een brochure) met een grappig geluid en een deuntje. Een muziekdoos beloont met muziek als je erop slaat, maar je kunt er ook tegen duwen: „In the crawl-alone mode, baby’s are rewarded with music and sound effects as they push and crawl after the rolling toy.”

Niet alleen ouders worden overbodig. Een buurjongetje van ongeveer je eigen leeftijdje heb je ook niet meer zo hard nodig. Fisher-Price maakte een plastic lelijkerd op babyformaat die Monkey Chase genoemd wordt. Hij beweegt zich zingend voort over de vloer, op energie uit batterijtjes, slingerend met lijf en armen, en verandert voortdurend van richting. Baby moet achter de speelgoed buurjongen aan kruipen. Voor de lijn.

Wouter Klootwijk

    • Wouter Klootwijk