Volle yoghurt

De yoghurt van Optimel Control geeft urenlang een vol gevoel. Maar mensen gaan er nauwelijks minder door eten.

Het yoghurtdrankje Optimel Control (‘helpt minder te eten’) is een groot succes, meldde zuivelfabrikant Campina afgelopen maandag in dagbladadvertenties. Het was om mee te delen dat het vrijwel overal is uitverkocht.

„Een briljante marketingtruc,” zei de directeur van concurrent Danone erover in de Volkskrant.

Hoe dan ook, hier zijn de vragen: helpt het echt minder te eten? En hoe dan?

Het gepatenteerde geheim achter de nieuwe yoghurtdrank komt oorspronkelijk uit Zweden, van het bedrijf Lipid Technologies Provider (LTP) AB. Dat ontwikkelde Olibra, uit palm- en haverolie.

Uit de haverolie zijn moleculen gewonnen waarin suikermoleculen zijn gebonden aan een vetmolecuul. Het zijn zogenaamde glycolipiden. Het patent om die glycolipiden uit haverolie te isoleren is van 1996. Een paar jaar later deponeerde LTP het patent voor een product met een ‘verbeterd verzadigingsgevoel dat bij een volgende maaltijd tot minder calorieopname leidt’. De glycolipiden uit haverolie worden daarin op speciale wijze gemengd met palmolie. Er ontstaan bolletjes die niet alleen goed oplossen in waterige producten (als yoghurt) maar die ook zwaar verteerbaar zijn.

Olibra verblijft daardoor lang in onze kronkeldarm, de laatste drie meter van de dunne darm. En dat darmdeel stuurt moleculen naar de hersenen die de boodschap ‘genoeg gehad’ doorgeven. Olibra heet inmiddels Fabuless. Dat gebeurde nadat de Limburgse chemiereus DSM het Zweedse LTP overnam. En Fabuless zit in Optimel Control.

Nu de praktijk. Drie wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat wie een yoghurt als Optimel Control drinkt, vier uur later minder eet. Maar toen mensen drie weken achter elkaar het yoghurtdrankje namen, maakte de energieopname niets meer uit, vergeleken met mensen die een drankje zonder Fabuless namen.

De onderzoekers verklaren het falen van het lichamelijke verzadigingssignaal door te wijzen op de onweerstaanbare verleiding van eettentjes op iedere hoek en de alom tegenwoordige snoep- en frisdrankreclames. Dit was overigens onderzoek bij mensen met normaal gewicht.

Interessanter is het experiment aan de Universiteit van Maastricht met 96 dikke vrouwen en de verzadigende yoghurt. Die vielen eerst zes weken fors af op een dieet van vijfhonderd kilocalorieën per dag. Echt een onverstandig streng post-feestdagendieet dat jojoën in de hand werkt. Na die afvalweken kreeg de helft nog vier maanden lang de verzadigende yoghurt, de andere helft kreeg nepyoghurt. In die placebogroep kwam er gemiddeld weer drie kilo bij. Terwijl het verzadigende drankje de gewichtstoename gemiddeld tot ruim een kilo beperkte.

Met forse individuele variatie: zowel 2,4 kilo verder afvallen als 4,5 kilo aankomen in vier maanden lukte, met het steuntje in de rug van Optimel Control.

Wim Köhler