Tarieven van luchthavens openbaar

De Europese Commissie wil luchthavens dwingen openheid te geven over de tarieven die ze berekenen voor het landen en opstijgen van vliegtuigen. Dit heeft eurocommissaris Barrot (Transport) vandaag gezegd.

Volgens Barrot is nu niet duidelijk op welke manier luchthavens hun toeslagen berekenen en wie voor de kosten opdraaien. De Europese Commissie verlangt daarom van alle luchthavens in de EU die meer dan een miljoen passagiers of 25.000 ton vracht per jaar verwerken, inzicht in hun tarievenstructuur. In de 27 lidstaten wil de Europese Commissie nationale toezichthouders opzetten om eventuele meningsverschillen over de tarieven te beslechten.

Barrot wil ook dat luchtvaartmaatschappijen met de luchthavens in overleg treden om vliegtickets goedkoper te kunnen maken. De brancheorganisatie voor Europese luchtvaartmaatschappijen, AEA, is zeer positief over de voorstellen van Barrot. Luchtvaartmaatschappijen kunnen vaak niet kiezen op welke luchthaven ze vliegen en te veel luchthavens hebben nog een monopoliepositie. Hoe efficiënter de vliegvelden werken, hoe lagere tarieven ze kunnen rekenen en hoe goedkoper de vliegtickets kunnen worden, redeneert de AEA.

De internationale luchtvaartassociatie IATA toonde eerder aan dat vijftien van de duurste luchthavens in de wereld Europees zijn. Vooral het vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs werd op de vingers getikt, omdat het in vijf jaar tijd zijn tarieven met ruim 26 procent had verhoogd. De nationale toezichthouders moeten dit soort tarieven in de toekomst gaan controleren.

Voor luchtvaartmaatschappijen die vanaf Nederlandse bodem opereren geldt vanaf 1 april al een andere regeling die de kostenstructuur duidelijk moet maken: ze dienen alle toeslagen op te nemen in de gepubliceerde ticketprijs. Door deze ‘code reisaanbiedingen’ kan de consument meteen zien wat de werkelijke prijzen van een ticket zijn. Maatschappijen bieden nu reizen aan voor stunttarieven (soms minder dan 1 euro), maar door luchthavenbelasting en brandstoftoeslagen komt het werkelijk bedrag meestal niet onder de 50 euro uit. De ‘code reisaanbiedingen’ gaat ook gelden voor reisorganisaties en hotels.

KLM is vooruitlopend op de regeling deze week al begonnen met het publiceren van vliegtarieven inclusief belasting en toeslagen.