Endemol zit met Fransman in de maag

Rupert Murdoch heeft Frankrijk lange tijd beschouwd als een soort proto-communistisch land, waar zakendoen onmogelijk is. Dit is vermoedelijk niet de reden dat hij heeft besloten geen bod uit te brengen op Endemol. Maar als hij dat wel had gedaan, had hij op zeker moment te maken gekregen met een Fransman, die soms de plaatselijke ‘mini-Murdoch’ wordt genoemd. Stéphane Courbit, het hoofd van de Franse divisie van Endemol, probeert zichzelf te positioneren als iemand die roet in het eten kan gooien bij de voorgenomen verkoop van Telefónica’s tv-productiebedrijf.

Een clausule in zijn contract stelt hem in staat te vertrekken als hij het niet eens is met de koper. Omdat hij leiding geeft aan de meest winstgevende tak van Endemol, kunnen zijn dreigementen om dat te doen niet al te lichtzinnig worden opgevat. Bovendien moet het bedrijf in dat geval een bedrag van waarschijnlijk honderden miljoenen euro’s betalen, als gevolg van de overeenkomst die hij in 1998 sloot, toen hij zijn productiemaatschappij aan Endemol verkocht. Omdat hij niet is onderworpen aan een concurrentiebeding, is er een risico dat hij de activiteiten van Endemol in Frankrijk schade zou kunnen toebrengen door een rivaliserend productiebedrijf voor reality-tv-programma’s op te zetten. En alsof dat nog niet genoeg is, geeft Endemols contract met TF1 het Franse tv-station het recht de overeenkomst op te zeggen als Courbit opstapt.

De Franse activiteiten van Endemol nemen ongeveer eenvijfde van de omzet van het bedrijf voor hun rekening, maar eenderde van de operationele winst. Courbit heeft openlijk verklaard geïnteresseerd te zijn in een overname van Endemol, samen met een participatiemaatschappij. Intussen gebruikt hij zijn ‘gifpil’ – zijn eigen positie – als onderhandelingsinstrument. Het doel lijkt te zijn het bedrijf zo goedkoop mogelijk in handen te krijgen door concurrenten af te schrikken of zichzelf op z’n minst als mannetjesmaker te installeren.

De positie van Courbit mag dan sterk zijn, als hij te veel druk uitoefent, kan Telefónica hem op de proef stellen. De ironie wil dat iedere bekendmaking van zijn vertrek de koers van Endemol zou aantasten, waardoor het bedrijf goedkoper wordt voor de concurrentie.

Pierre Briançon

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld

    • Pierre Briançon