Een schitterend ongelukje

Koga Aeroblade Prijs: 12.500 euro Handgebouwd titanium frame Handgebouwde titanium zadel- en stuurpen Handgebouwde carbonvezel wielen met aluminiumoxide coating; Aeroblade spaken Gesloten hydraulisch schijfremsysteem, Aeroblade vormgeving Stuurgrepen, zadel en zadeltas in Hulshof-leder Afneembare verlichting, aluminium behuizing, diode lamp Gewicht: 12,8 kg

„Eigenlijk was het een ongelukje”, hoor je een echtpaar wel eens zeggen, „maar onze baby is meer dan welkom.” Voor de Aeroblade van Koga geldt min of meer hetzelfde. De fiets die eigenlijk een ongelukje was werd toch geboren, en was vrijwel meteen uitverkocht.

Begin 2005 legde de Nederlandse bouwer van exclusieve sportwagens Spyker een al even exclusieve ontwerpopdracht neer bij fietsenfabrikant Koga: maak voor ons een stuk of vijf fietsen met de uitstraling van Spyker die we kunnen gebruiken rondom onze racestal tijdens de 24- uursrace van Le Mans. Ontwerper Olaf Wit toog aan de arbeid. Iets te voortvarend, wellicht? Bij Spyker raakten ze nogal van slag van de eerste tekeningen. Dit was te mooi om waar te zijn. Te mooi ook om er maar vijf van te maken. Het oorspronkelijke plan diende drastisch te worden bijgesteld, zo niet volledig te worden herzien.

Koga en Spyker besloten in een nauw samenwerkingsverband een gelimiteerde en genummerde serie van 50 maatfietsen op de markt brengen, waarin hun gelijklopende historie van innovatie, individualiteit, hoogstaande technologie, aandacht voor detail, exclusiviteit en design, tot uitdrukking werd gebracht. Potentiële kopers konden intekenen en hun individuele wensen kenbaar maken.

Het was ook wel een beetje een angstig avontuur, zegt men nu bij Koga. Blijven we niet zitten met gigantische ontwikkelingskosten en een fiets die onverkoopbaar is? Die vrees bleek ongegrond. Van over de hele wereld meldden zich belangstellenden die bereid waren 12.500 euro neer te tellen voor dit fraaie staaltje fietsarchitectuur. De meest prominente bezitter van de Aeroblade is wellicht koning Abdullah van Jordanië.

Ik bekijk en betast de Aeroblade in de showroom van Koga te Heerenveen. Het is een ranke fiets geworden; een ragfijn spel van lijnen, eerder een sculptuur dan een fiets. Zoals hij staat te glanzen zou ik zijn voorkomen „ademend” willen noemen.

„Ik wilde vooral een open fiets ontwerpen”, zegt Olav Wit. „Je moet van buiten kunnen zien hoe hij gemaakt is, en hoe de techniek werkt.” Wit vertelt over de keuze het titanium frame blank af te lakken zodat je direct op het materiaal blijft kijken. Kabels zijn bewust niet weggewerkt in het frame. Titanium stelringen om de zadelhoogte te bepalen zijn als markante details toegevoegd. De merknaam is niet op het frame aangebracht, maar als een iets doffer accent in het oppervlak gezandstraald – een cadeau waar hij onderweg tegen aan was gelopen.

Helemaal ‘Spyker’ zijn de wielen. De spaken hebben de vorm van de propeller uit het Spyker-logo. Dit was een strikte eis die aan Wit werd gesteld, en hierin lag zowel de beperking als de uitdaging. De wielen werden van de grond af ontwikkeld. Technisch moet het kloppen; een wiel moet de kracht die op kritische punten wordt uitgeoefend kunnen weerstaan, en qua vormgeving moet de harmonie van de fiets gewaarborgd blijven. Het resulteerde in een carbon constructie met aluminium glasfiber coating.

Met de coating heb ik moeite. Het blinkt me te zeer. Hoe ziet het eruit als de wielen draaien, wil ik weten. „Als een prachtig zacht zilveren waas”, zegt Wit. Dat stelt me gerust.

Het is de dag dat de grote storm over het land raast. Onverstandig om me op de Aeroblade buiten de deur te begeven. Maar in een fabriekshal kun je ook fietsen. Het museumstuk stuurt als een mes; schakelen, remmen, het gaat allemaal vederlicht. Uurwerktechniek, zoveel is duidelijk.

Olav Wit vertelt dat het in het begin moeite kostte de onderdelenfabrikanten te overtuigen van zijn „aparte” visuele wensen. Uiteindelijk stapten ze stuk voor stuk nieuwsgierig in het project. „Ach, elk onderdeel is in feite een prototype. Elk van de vijftig fietsen is een prototype.” Zo bezien valt de prijs van 12.500 euro me nog reuze mee.

Peter Winnen

    • Peter Winnen