Bizarre liefde voor de buurvrouw

Voorstelling: Are you ready, are you ready for love? door Productiehuis Brabant. Idee en regie: Piet Arfeuille. Gezien: 24/1 Theater Kikker, Utrecht. Tournee t/m 27/2. Inl.: www.productiehuis.nl

In Vicky’s woonkamer straalt alles zoet: er schijnt zacht-rood licht, er ligt een kleed op de vloer, het portret van een meisje kijkt ons aan. Maar aan een droogrek hangen uitgeknipte overlijdensadvertenties. Naast Vichy woont een man, in de gebruikelijke rommel. Erotische films, kapotte tijdschriften, reusachtige luidsprekers. In stilte is hij verliefd op de buurvrouw. Regisseur en bedenker Piet Arfeuille dwingt de toeschouwers in de rol van voyeur. Maar ook de jongeman is een voyeur: hij volgt nauwgezet haar stappen, dringt haar huis binnen als zij weg is.

Het is verliefdheid op een bizarre en ook fascinerende manier. Uiteindelijk bestelt de man een spiegel waar je slechts vanuit een kant doorheen kunt kijken. Arfeuille (1961) maakte eerder opmerkelijke versies van Hamlet en Woyzeck bij gezelschappen als Malepertuis en Het Paleis. Hij plaatst zijn personages in een alledaagse omgeving, waarin de ‘tales of ordinary madness’ overheersen. Elke ochtend schrijft de vrouw op wat zij moet doen: opruimen, mooi zijn, lachen, sporten en ook sex. Vergeefse voornemens, behalve opruimen.

Zij is zich er niet van bewust dat de man haar bespiedt. In de mooiste scène zien we dat ze zichzelf voor de spiegel aankleedt met jarretel. Ze gaat uit om dronken en ‘bedrogen en belogen’ terug te keren. Ondertussen is hij haar huiskamer binnengedrongen en hult hij zich in haar ondergoed en kleren. De spiegeling en daardoor de uiting van liefde - het in elkaars huid willen kruipen - is volmaakt.

Geleidelijk aan onthult Arfeuille de werkelijkheid achter haar leven. Telkens weer spreekt haar moeder in op de voice-mail, en dan blijkt dat het kind niet meer leeft. Om lichamelijke liefde te vinden heeft ze niemand, zelfs niet de buurjongen die eigenlijk vlak naast haar ligt, door niets dan een eenzijdige spiegel gescheiden.

Het is een grimmige, openhartige en ook tedere voorstelling. Tussen het tweetal ontstaat nooit toenadering. Wij slaan hen gade. Hij legt alle kracht in het spieden, zij is de onaanraakbare schoonheid die zich onschuldig waant.

Acteurs Kristen Denkers en Arjan Duine spelen het spel met kijken en bekeken worden subliem. De denkbeeldige scheidingswand tussen het tweetal krijgt een magische betekenis. Voor de toeschouwer staat die er echt en zijn ze werkelijk onbereikbaar voor elkaar. Het is een spel met minimale variaties van prille liefde tot noodlottige bezetenheid.