Vertraging HSL-Zuid kost 205 mln extra

De financiële gevolgen van de vertraagde oplevering van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid bedragen in de komende kabinetsperiode (tot 2011) zo’n 205 miljoen euro. De overheid loopt dit bedrag mis omdat de lijn langer dan verwacht geen inkomsten oplevert. Tot 2020 loopt het bedrag nog verder op, tot 222 miljoen euro.

Dat schrijft demissionair minister Peijs (Verkeer, CDA) in een brief aan de Tweede Kamer. Peijs spreekt van „een aanzienlijke kasproblematiek” door de vertraagde ontvangsten.

Tweede Kamerlid Van Hijum (CDA) reageerde geschrokken op de extra kosten: „Het is niet de eerste tegenvaller. Het draagt bij aan het beeld van een project waarvan de kosten onbeheersbaar zijn.” Ook Kamerlid Dijksma (PvdA) maakt zich zorgen. „Alles wat fout kan gaan bij de HSL, gaat ook mis. Ik heb ernstige twijfels over de managementcapaciteiten van het departement”, aldus Dijksma. Volgens haar bestaat het risico dat er nog meer tegenvallers komen, met name doordat Nederland de afspraken met België niet kan nakomen en omdat het materieel niet op tijd geleverd wordt. „Dat kan nog eens tientallen miljoenen extra kosten”, meent Dijksma. Ook die tegenvaller is Peijs deels aan te rekenen, vindt de PvdA.

Peijs schrijft dat de lagere inkomsten na de looptijd van de concessie zijn verdwenen. De begindatum verschuift weliswaar, maar de concessieperiode blijft onveranderd vijftien jaar.

Vorige maand meldde Peijs al dat de HSL-Zuid later dan voorzien kan gaan rijden. De installatie van het moderne Europese spoorbeveiligingssysteem kost meer tijd. De Tweede Kamer heeft daarop de Algemene Rekenkamer gevraagd onafhankelijk onderzoek te doen naar de meerkosten van die vertragingen. De Tweede Kamer wil voor eind februari opnieuw met Peijs in debat. Peijs vertrekt op 1 maart als minister, ze wordt Commissaris der Koningin in Zeeland.