Te veel treinen reden in 2006 niet op tijd

NS heeft vorig jaar het streefcijfer van 86 procent voor punctualiteit niet gehaald. Het aantal treinen dat op tijd reed, bleef steken op 84,8 procent. Dat is minder dan in 2005, toen het percentage uitkwam op 84,7.

Het spoorbedrijf voert externe redenen aan als belangrijkste oorzaak. „In november hadden twee treinbotsingen plaats, in Rotterdam en Arnhem. En we werden getroffen door enkele grote computerstoringen. De verantwoordelijkheid voor deze factoren lag niet bij ons, maar het beïnvloedde onze punctualiteit wel negatief”, zegt een woordvoerder van NS.

Eerder deze maand tekende zich een meerderheid in de Tweede Kamer af voor het financieel ‘straffen’ van de NS-directie voor het niet halen van de punctualiteitsnorm van 86 procent. NS is een verzelfstandigd bedrijf, maar de eindverantwoordelijkheid blijft liggen bij de overheid, de enige aandeelhouder. De driekoppige directie leverde vorig jaar ook in omdat een aantal streefcijfers niet werd gehaald, maar ze incasseerden gezamenlijk toch 1,6 miljoen euro aan salaris, inclusief ruim 250.000 euro aan bonussen. Politiek Den Haag vindt dat de bestuurders het missen van het punctualiteitsdoel dieper in hun portemonnee moeten voelen.

NS gaat er van uit dat de nieuwe dienstregeling, die op 10 december werd ingevoerd, een gunstig effect zal hebben op de punctualiteit. „Het beeld dat we nu hebben is goed”, zegt de woordvoerder. Op een aantal trajecten doen treinen nu langer over de reis, vooral doordat ze langer blijven staan op tussengelegen stations. De gemiddelde snelheid van de treinen is daardoor afgenomen.

Staatssecretaris Melanie Schultz (Verkeer) heeft in een reactie het missen van de doelen door NS „jammer” genoemd. Maar ze wacht nog op een nadere uitleg voordat ze haar conclusies trekt. NS zegt dat het bedrijf een onafhankelijk bureau zal inschakelen om de vervoerscijfers door te lichten.

De belangenorganisaties van consumenten, waaronder Rover, de ANWB en de Consumentenbond willen dat NS, „nu het op tijd rijden en het bieden van aansluiting opnieuw achterblijven bij de gestelde doelstellingen”, de geld-terugregeling verruimt voor reizigers die door een vertraging worden getroffen. De grenzen voor terugbetaling liggen nu bij 30 minuten (restitutie van 50 procent van de ritprijs) en 60 minuten (100 procent restitutie). Dat moet volgens de reizigersvertegenwoordigers bij respectievelijk 20 en 45 minuten komen te liggen.