In hitparade zonder hit

En voor de tweede keer binnen een jaar is het raak: er is weer een primeur in de haat-liefdeverhouding tussen muziek en internet. Vorig jaar april was er reden tot opwinding: Gnarls Barkley stond op nummer één van de Britse hitparade hoewel er nog geen single van het duo in de winkel lag. Crazy was alleen als download verkrijgbaar. Het liedje werd een monsterhit, en zal de annalen ingaan als de eerste ‘niet-fysieke’ nummer-één-single, een gevolg van het feit dat de Britse popcharts vorig jaar besloten dat ook down-loads zouden meetellen voor de hitparade. Voorwaarde was wel dat de single binnen twee weken alsnog zou verschijnen.

Primeur nummer twee volgde vorige week, toen het Britse trio Koopa de eerste band was die zonder platenmaatschappij toch de hitparade binnenkwam, zonder ‘fysieke’ single. Ook dit was het gevolg van een nieuwe regel: sinds 1 januari tellen voor de Britse hitparade ook downloads mee waar geen fysieke single van uitkomt. Dat betekent dat nu alles de hitparade kan halen: reclame tunes, oude liedjes, huis-tuin-en-keuken-opnamen, zolang genoeg mensen het tegen betaling downloaden.

Dat klinkt wellicht niet zo opzienbarend, maar ook deze gebeurtenis is weer een steentje dat uit de muur van de platenindustrie wordt getrokken. Wat wil het zeggen dat Koopa op nummer 31 van de hitparade belandde met hun liedje Blag, Steal & Borrow? Dat van alle bands, zangers, rappers en discodiva’s, uitgerekend een ‘unsigned’ band de, op dertig na best verkochte single heeft gemaakt. Je zou denken: zonder platenmaatschappij geen budget – voor video’s, reclamecampagnes, promotietournee’s – maar Koopa heeft op eigen kracht zijn publiek weten te vinden. Na The Arctic Monkeys, die via webcommunities (MySpace) hun naam wisten te verbreiden, waarna een platenmaatschappij hun platen uitbracht, is dit een nog slimmere stunt. Koopa heeft niet alleen een aanhang, die aanhang koopt de muziek rechtstreeks van de band.

Het liedje dat nu in de hitparade staat, Blag, Steal & Borrow, is een aanklacht tegen de platenbizz. Voorman Ollie Cooper (19) tiert: „You think you have all the power/ the public listens to what you allow, yeah!” en „Our fanbase is growing by the tonne/ but it’s still not good enough for you.”

‘You’ zijn alle a&r-managers en vertegenwoordigers van platenmaatschappijen die vijf jaar blind en doof waren voor Koopa’s kwaliteiten. Dezelfde platenmaatschappijen die nu in de rij staan voor de band.

De drie Koopa-leden hebben hanekammen en dragen gescheurde spijkerbroeken. Hun lijflied voor de underdog, te horen op www.koopatheband.com en myspace.com/koopa klinkt als Green Day-light. Maar al is Koopa niet vernieuwend, het is toepasselijk dat nu juist een punkband aan de poten van de muziekbizz knaagt.

Hester Carvalho

    • Hester Carvalho