‘Helpen de boodschap verspreiden’

Naam: Jolien OphofLeeftijd: 34 jaarOude baan: redacteur bij In magazine van Quote MediaNieuwe baan: pr-manager van kunstenaar Janosh

In magazine… nooit van gehoord.

„Dat kan kloppen. Het blad werd gelanceerd in mei 2005 en ging in november dat jaar alweer ter ziele. Het moest een glossy à la het Amerikaanse People Magazine worden, met nieuws over sterren. Het was een fantastisch aanbod. Mijn salaris zou ten opzichte van dat bij mijn vorige werkgever, Viva, verdubbelen en ik zou werken in hartje Amsterdam, in plaats van het deprimerende Hoofddorp.

„Ook al had ik leuke collega’s, ik ging me net als bij mijn vorige banen al snel afvragen of dit het nou wel was. Toen het blad failliet ging, belandde ik in de WW. Na mijn studie Nederlands waren zes jaar lang de banen in mijn schoot komen vallen. Nu kon ik geeneens op gesprek komen.”

Je was een echte jobhopper?

„Ja. Ik begon in het onderwijs, maar ik wilde eigenlijk wat creatievers doen, het liefst in de media. Na een half jaar reizen begon ik als internetredacteur bij Worldonline. We werden gedetacheerd bij Endemol die net begon met Big Brother . Ik kreeg genoeg van die reality’s, en stapte over naar productiemaatschappij Blue Circle, die onder meer Yorin Travel (nu: RTL Travel) maakte. Met mijn reiservaring had ik een pre. Daarna werd ik gevraagd om voor RTL Boulevard de website op te zetten. Ik heb er van 2002 tot 2004 gewerkt. Toen was ik wel klaar met het sterrennieuws. Viva was mijn volgende stap, waar ik nog geen jaar bleef en daarna kwam In. Via via ontmoette ik kunstenaar Janosh, met wie het goed klikte. Ik hield contact met hem en zijn vrouw en toen ik in de WW belandde, ging ik nadenken wat ik echt wilde.”

Waarom bij een kunstenaar werken?

„Ik ondervond aan den lijve bij de kunstenaar Janosh dat je dingen voor jezelf kan creëren door je gedachten te veranderen. Janosh wordt geïnspireerd door graancirkels en maakt er moderne kunst van. Ik wist aanvankelijk niks van graancirkels, ook niet dat het prachtige kunstwerken ter grootte van een voetbalveld zijn. Waarschijnlijk wordt zo’n 20 procent door mensen gemaakt. Voor 80 procent is geen verklaring. Ik ben heel nuchter, maar heb zelf gevoeld dat de energie in de graancirkel anders is. Janosh gebruikt de graancirkels voor een film waarmee hij rondreist. Het is een soort powertrip, met levensvragen. Hij wil dat mensen uit een gelaten slachtofferrol komen. Ikzelf leefde ook maar wat. Ik heb het kringetje doorbroken door deze baan voor mezelf te creëren. Ik wil nu helpen de boodschap te verspreiden. Voor het eerst denk ik: dit wil ik altijd doen.”

Marleen Luijt