Al die films: waar moet ik naartoe?

Voor de leek lijkt het Rotterdamse filmfestival een rijstebrijberg van films.

Speciaal voor hen volgt hier, op de eerste dag van het festival, een survivalgidsje.

Deze filmliefhebster was zaterdag al actief, maar ook vandaag kun je nog kaartjes kopen. Foto Bas Czerwinski 20-01-2007, ROTTERDAM. PROGRAMMA BEKIJKEN BIJ DE START VAN DE KAARTVERKOOP VOOR HET FILMFESTIVAL ROTTERDAM. FOTO BAS CZERWINSKI loep vergrootglas Czerwinski, Bas

Vanavond begint de 36ste editie van het International Film Festival Rotterdam. Maar een groot deel van het publiek bestaat dan nog uit genodigden. Vanaf donderdag is iedereen welkom, en voor hen is deze gids.

Het programma

De echte diehard heeft zijn programma voor het filmfestival al lang en breed samengesteld. Een groot deel van de kaartjes is daardoor inmiddels al verkocht, maar de ervaring leert dat er zeker doordeweeks nog veel te koop is. Maar hoe te kiezen?

Bij het raadplegen van de programmagids gaat het al snel duizelen: honderden films uit tientallen landen, en op basis van beschrijvingen van slechts een paar zinnen moet je dan een keuze maken. Dan loont het de moeite eerst alle films te schrappen die als ‘poëtisch’ omschreven worden, want dat betekent hier: geen touw aan vast te knopen, of tergend traag. Ook beschrijvingen waarin een vraagteken staat zijn een slechte voorbode.

Wie minder tijd heeft, kan de uitkomst van de publieksenquête volgen. Echt vervelen zullen de films die hierin hoog noteren nooit, maar bedenk wel dat het publiek een voorkeur heeft voor feel good movies. Daar is niets mis mee, maar het Novib-gehalte hiervan is vaak hoog: kinderen in oorlogsgebieden met wie het toch nog goed afloopt, dat soort dingen. De liefhebber van Zuid-Koreaanse martelscènes heeft niets aan het publiek.

Wie toch liever een veilige keuze maakt, zou Squatterpunk moeten vermijden, van de flamboyante Filippijnse regisseur Khavn. Zijn film Bahag Kings eindigde in 2006 op de laatste plaats, toch een hele prestatie. Maar wie lef heeft, zet Squatterpunk bovenaan zijn lijstje, want juist de gekkigheid van Khavn maakt dit festival zo mooi! Zo is er nog veel meer idioots te zien. Films met poep bijvoorbeeld.

David Lynch

Volgens de programmabijlage van de hoofdsponsor van het festival is het de organisatie niet gelukt de nieuwste film van David Lynch, Inland Empire, te boeken. Maar wat leert ons enig speurwerk? De traditionele verrassingsfilm van de laatste vrijdag duurt dit keer 172 minuten. En laat Inland Empire volgens de filmwebsite imdb.com nu ook precies 172 minuten duren. Een ‘raw psychological horror ghost story’, volgens een van de gebruikers van imdb. Maar deze film is later dit jaar natuurlijk ook gewoon in de bioscoop te zien. En daarvoor gaan we niet naar Rotterdam.

Eten

Wie zijn programma vol plempt met films, komt er al snel achter dat er bar weinig tijd overblijft om te eten. De festivalrefter bevindt zich in de hal van de Doelen, waar ook de kassa’s zijn en de festivalwinkel. Het eten is er goed en niet al te duur, maar wel erg gezond. „Veel groente en weinig aardappelen, dat eet niet lekker voor een man”, vond Gerard Reve al. Wie dat ook vindt, kan zijn geluk beproeven in een van de tentjes in de Karel Doormanstraat, die veelal adverteren met een festivalmenu. Eis dan wel, dat dit menu snel op tafel staat. Wie in de buurt is van Lantaren/Het Venster, kan het dagmenu in Rotown proberen, dat snel en niet duur is, en lekker bovendien. In de Witte de Withstraat, achter Cinerama, zit de snelle Nachtchinees Hung Kee. En probeer ’s middags ook eens de gemengde fruitsalades van groeteboer Vreugdenhil in de Karel Doormanstraat.

WC

Wie even rustig wil zitten, zou de verborgen wc in Lantaren/Het Venster eens moeten proberen. De wc in de foyer wordt door elke bezoeker bezocht, maar bovenaan de trap bij de ingang, op de gang waar ook de minizaaltjes Venster 3 en Venster 4 zijn, kan men rustig zijn tijd nemen. De toiletten in de Schouwburg zijn brandschoon, zeker ’s avonds, wanneer ze worden schoongehouden door een familie die dit al sinds jaar en dag met verve doet. In de Pathébioscoop gaat een mens alleen wanneer het niet anders kan.

Drinken

De leukste plek om ’s avonds na de laatste film nog te gaan drinken, is de foyer van de Schouwburg, direct tegenover de Pathé-bioscoop. In de kleine zaal kan gedanst worden. Elke dag zijn er andere deejays, die gelukkig eens geen overbekende hits draaien, maar nieuwe of anderszins onbekende muziek. Doordeweeks is er genoeg plek om te dansen. Op vrijdag en zaterdag is de Schouwburg ’s avonds meestal afgeladen, en moet je soms een half uur in de rij staan voor je naar binnen mag. Wie slim is, probeert daarom op die dagen zijn laatste film in de grote zaal van de Schouwburg zien. Dan loop je tijdens de aftiteling direct door naar de bar.

Off_corso, ooit een bioscoop, is ook gelieerd aan het festival. Wie een kaartje van een van de voorstellingen kan laten zien, krijgt korting op de entreeprijs. Maar sinds de club ook avonden organiseert met hits uit de jaren tachtig en negentig – die bovendien gesponsord worden door radio Veronica – kun je het niet meer echt vernieuwd noemen.

En in het Ro Theater (niet te verwarren met de Schouwburg, maar gevestigd in de William Boothlaan, een zijstraat van de Witte de Withstraat) spelen Roemeense en Iraanse muzikanten.

Bekijk de beschrijvingen van alle films via de site www.filmfestivalrotterdam.com. Koop kaartjes via webshop.iffrtickets.com. Tip: sommige titels (M, Ça Brûle) zijn onvindbaar, vul dan de naam van de regisseur in als zoekterm.

    • Arlen Poort