Actueel met moreel statement

Voorstelling

Die Entführung aus dem Serail van Mozart o.l.v. Jed Wentz.

T/m 15/2. Info: www.reisopera.nl

Weinig opera’s lenen zich zó voor actualisering als Mozarts Die Entführing aus dem Serail (1782). De gijzeling van de westerse Konstanze door een pasja in Turkije verbeeldt de botsing tussen christendom en islam. De voorstelling concentreert zich op de twee kernen van het verhaal: laat liefde zich afdwingen en hoe ver kan wraak gaan? De persoonlijke botsingen hebben zeker cultuurverschillen als achtergrond, maar in de kostumering ogen moslims en christenen gelijk. En dat is wel een moreel statement van het regisseursduo Tobias Hoheisel en Imogen Kogge.

Dit is een voorstelling op zijn eenvoudigst en intiemst en dat heeft voordelen. Ondanks de uiterst beperkte dirigeertechniek van Jed Wentz produceert het kleine orkest Musica ad Rhenum een levendige en soms roerige begeleiding. De vocale cast is goed en evenwichtig samengesteld, zonder in deze soms extreem veeleisende muziek, zoals de aria Martern aller Arten, overigens de hoogste toppen te bereiken.

En na de recente Mozart-trilogie van de Nederlandse Opera valt extra op hoe Mozarts personages in verschillende opera’s op elkaar lijken. Konstanze’s opgewekte hulpje Blonde, een leuke rol van Henrike Jacob, is een zus van Despina (Così) en Suzanna (Le nozze di Figaro). Belmonte’s gedienstige Pedrillo (Eberhard Lorenz) heeft veel van de speelse, handige Figaro. Belmonte (Eric Laporte) is net zo houterig als Don Ottavio in Don Giovanni.

    • Kasper Jansen