Omzet van boekenbon stijgt weer in 2006

De omzet van de boekenbon is vorig jaar gestegen tot bijna 32 miljoen euro, een stijging van ruim 7 procent ten opzichte van 2005. Dat heeft de Nederlandse Boekverkopersbond vanochtend bekendgemaakt.

In 2006 werden bijna 2,5 miljoen boekenbonnen ingeruild voor boeken. In de afgelopen tien jaar is de belangstelling voor de boekenbon zeer toegenomen; in 1996 bedroeg de omzet nog 17 miljoen euro.

Directeur Ari Doeser van de Nederlandse Boekenbon bv denkt dat het succes van de boekenbon deels is te danken aan bedrijven, die de bon hebben ‘ontdekt’ als relatiegeschenk. „De boekenbon wordt steeds vaker gegeven, bijvoorbeeld in kerstpakketten. Maar ook speelden de publiekscampagnes zoals de Boekenweek, Zomerlezen en Nederland Leest een grote rol, waardoor het boek het afgelopen jaar weer aan populariteit heeft gewonnen”, aldus directeur Doeser.

De boekenbon is volgens onderzoek dat Q&A Research in 2006 uitvoerde, een van de populairste cadeaubonnen. De boekenbonnen worden vooral gegeven door vrienden, kennissen en collega’s voor verjaardagen, het behalen van een diploma, jubilea of gewoon, zomaar.

De best verkochte boekenbon is die van 10 euro, met een jeugdportret van Remco Campert erop. Op de duurste boekenbon, 25 euro, staat Annie M.G. Schmidt.

(ANP)