Alle 15 coupletten kennen, hoeft niet

Het Oranjegevoel onder de bevolking versterken. Met dat doel is zaterdag De Oranjekoepel opgericht, een samenwerkingsverband van de Bond van Oranjeverenigingen, Museum Paleis het Loo, Museum Oranje & Buren, de Stichting Hofleveranciers in Nederland en de stichting Je Maintiendrai Nassau. Het platform heeft grootse plannen, zegt woordvoerder Koos Smit, oud marine-officier.

Met een Wilhelmus-campagne wilt u meer bekendheid geven aan ons volkslied. Even uw kennis testen. Het 13de couplet begint met ‘Zeer christlijk was gedreven’. Hoe gaat het verder?

„Geen idee. Met die campagne op scholen willen we kennis genereren over de historische achtergronden van het volkslied. Je hoeft echt niet alle vijftien coupletten uit je hoofd te kennen. De saamhorigheid die uit het Wilhelmus spreekt, daar gaat het om. Als die breed bekend wordt, kan dat bijdragen aan een betere relatie tussen autochtonen en allochtonen.”

De ‘beetje domme’ uitspraken van Willem-Alexander, de onechte kinderen van Bernhard, het gedoe rond Margarita – het koningshuis heeft de afgelopen jaren zelf niet altijd bijgedragen aan het Oranjegevoel.

„Die zaken proberen we zeker niet goed te praten. Maar we willen vooral naar de toekomst kijken. Onze constitutionele parlementaire monarchie is een groot goed. Het Huis Oranje is nog altijd een samenbindend element in onze maatschappij. Dát willen we onder de aandacht brengen. Onder meer door om het jaar een wetenschappelijk congres te houden over de betekenis van het koningschap voor onze samenleving.”

Uw platform is geen reactie op het Republikeins Genootschap?

„Nee. Dat genootschap is zo klein, dat alle leden bij mij thuis kunnen logeren. En ik woon echt niet ruim.”

Arjen Ribbens

    • Arjen Ribbens