Wispelturig, publieksgeil, mensenschuw en stug

John Buijsman speelt Cornelis Vaandrager.

Passages uit ‘De Hef’ rollen vloeiend uit zijn mond.

Foto Beer Buijsman John Buijsman speelt Cornelis Vaandrager Public animal regie Antoine Uitdehaag Buijsman, Beer

Cornelis Bastiaan Vaandrager was geen aardige man. De Rotterdamse schrijver en dichter, die zich in de jaren zestig met Armando, Sleutelaar en Verhagen (de Bende van Vier) verzette tegen de poetica van de Vijftigers, was stug, bezeten, wispelturig, mensenschuw, publieksgeil, paranoïde. Acteur John Buijsman weet al deze onhebbelijkheden beminnelijk te maken in Public Animal, een literaire, muzikale monoloog van Stichting de Rotterdam Connectie en Productiehuis Rotterdam.

Koketterend met zijn zwerversvoorkomen, biedt Buijsman een treffende interpretatie van de artiest die niks om uiterlijkheden zei te geven, maar ondertussen wel een verzameling extravagante zonnebrillen bezat.

Regisseur Antoine Uiterhaag benadrukt het onomwonden: in de literatuur was De Vaan dan wel een realist, in zijn leven brak de realiteit hem op. Wit, alles is wit in het huiselijke toneelbeeld. Kleurvol is alleen de waterpijp waaraan Vaandrager, hartstochtelijk speedverslaafde, graag mag lurken – ‘Niet voor de kick, maar voor de geestelijke avonturen.’

Elk woord in Public Animal komt uit Vaandragers werk. Passages uit de De reus van Rotterdam en De Hef, proza waarin lidwoorden en koppelwerkwoorden vaak ontbreken, rollen vloeiend uit Buijsmans mond.

Kippenvel wanneer hij het gedicht A foggy day in Rotterdam zingt op de live-muziek van Keimpe de Jong en Andreas Suntrop. Buijsman en Uitdehaag plaatsen Vaandrager in een witte wereld, post mortum door engelen bestoven.

Muziektheater

Public Animal

Door Stichting de Rotterdam Connectie en Productiehuis Rotterdam. Met: John Buijsman. Regie: Antoine Uitdehaag. Tournee: t/m 7 april.

    • Isabella Steenbergen